Empire: Total War je už několikátý díl série strategií označené Total War. Ty se vyznačují masivními bitvami až tisíců jednotek. Celá série mě už od počátků fascinovala, protože přinášela možnost pravých strategických bojů. Ty tam byly trapné okamžiky, kdy jste označili skupinku jednotek a klikli na jednu nepřátelskou jednotku, což byl jediný způsob útoku. Strategie takto naprosto postrádající špetku reality se na nás valily odevšad. Total War v tomto směru přinesl velké inovace. Figurovaly zde totiž velké oddíly vojenských jednotek, které jste ovládali jako celek. Při bojích pak záviselo na spoustě faktorů. Vrhnout se z kopce jízdou pěšákům do zad byla zdrcující porážka pěchoty během pár sekund. Naopak naběhnout s jízdou do čelně postaveného šiku kopitníků se rovnal spoustě kvalitního koňského salámu. Do toho všeho se míchal různorodý terén, morálka, únava, léčka, různé typy jednotek, počasí, přesily, obléhání a spousty dalšího.
Empire: Total War je nejmladší syn této série všemi weby opěvovaný jako dokonalost sama. Přináší nově námořní bitvy a celkově jde prý o nejkomplexnější simulátor válčení. Jaká je pravda?
Empire: Total War je nehratelný retard, který vám sundá růžové brýle, které celá série nasadila poblouzněným hráčům. Množství chyb a špatných principů je tak velké, že si uvědomíte táhlost problému několik dílů zpět...
Hra a hraní samotné se dělí na 2 části. Globální mapa a bitevní pole. Pohled na mapu světa doznal určitých změn a to k horšímu. Nyní už ve svém regionu nemáte hlavní město a v něm budovy, ale město a okolo usedlosti. Tuhle se například těží, tadyhle je zase plantáž. Inovace věru vycucaná z prstu, jejíž jediný následek je, že nyní musíte uhlídat asi 4x více míst, což je samozřejmě nereálné, jelikož žoldy za armádu jsou enormní. Věčně tak budete lítat s armádou po usedlostech, abyste ji zbavili dotírajících armád, které útok na tato místa berou jako dobrou zábavu, protože jiný účel to nemá. Usedlost totiž nezaberete, protože hlavní město je pořád někoho jiného.
Vyhypovaná diplomacie je jedna velká lež. Diplomacie ve hře není nic jiného než kombinace pevně daných zásad s generátorem náhody. O nějaké diplomacii alá Civilizace (Civilization) nemůže být ani řeč.
Že se Total War snaží získat trošku slávy kopírováním mnohem dokonalejší Civilizace (která taky ovšem není dokonalá), je zřejmé. Samotné by to ovšem nestačilo a tak přidává epické bitvy, které ji ovšem definitivně pohřbívají. V ostatních dílech to šlo ještě překousnout, ale kostlivci vylézají ze skříní.
Empire totiž není revoluce, jak se tvrdilo, ale pouze mírně změněný původní Medieval 2. Záměrně neříkám vylepšený. Je to paradoxní, ale ve spoustě ohledech je Empire horší než Medieval 2. Přestože styl boje a jednotky se posunuly jinam a člověk by řekl, že chyby v AI nebudou tolik vidět, je tomu právě naopak. Oddíly mají například znovu všechny skiny stejné. Váš pluk průzkumníků je například 60 na chlup stejných kníráčů a tak dále. Medieval 2 hezky kombinoval různé obličeje, šaty, štíty a vznikla tak směsice téměř originálních bojovníků. Potěšeni nebudete ani při dobývání hradů, kdy textura veškerého zdiva vypadá jak 10 let stará mázanice naprosto nekorespondující se zbytkem relativně ostrých textur. Velice vtipně pak vyznějí řeči o skvělé fyzice při bourání hradeb, které vypadá asi následovně - 10 minut střílíte kanónem do zdi, načež se vytvoří malá rýha a po pár sekundách hora kouře, pod kterou zmizí trosky a objeví se volný průchod. Neméně vtipné jsou situace, kdy se vojáci prolínají hradbami nebo ukazují svou homosexualitu natěsnáním 120 lidí na metru čtverečním. Tomu říkám výkon. Co ale jakoukoliv bitvu pohodlně zabije a vás odradí od dalšího hraní, je ovládání ruku v ruce s umělou inteligencí.
Hned z kraje je nutné říct, že nemá absolutní cenu se zabývat inteligencí protivníků, protože veškeré boje budou mezi vámi a vašimi jednotkami. Empire: Total War je vyvrcholením ignorace a chyb celé Total War série. Tam, kde každý díl po kousku ukousl vaší trpělivosti, Empire vás sežere celého.
Jednoduše řečeno - vojska v Empire jsou ta nejhloupější pakáž v historii strategií. I AI v Duně 2 byla lepší, protože nebyla žádná. Pasivní AI je totiž lepší jak AI Empire. Rovnou zapomeňte na krásné ukázky, kdy se dva oddíly mydlí muž proti muži. Je to čirý výplod fantazie a náhodných záběrů. Systém totiž nevnímá vojáka jako jednotlivce. Je to pouze jakési pseudozobrazení či grafický výstup, vážící se na celý oddíl. Podívejte se prosím na pár příkladů, jak probíhají boje.
Jak by to mělo vypadat: Větší oddíl se suverénně sesype na hrstku vojáků, které v lepším případě obklíčí, v horším jednoduše během chvíle zničí.
Jak to funguje: Váš velký oddíl se jako dlouhá řada rozběhne proti nepříteli. V ideálním případě, kdy protivník stoji v linii, to jde celkem dobře. Jednotky do sebe podivně narazí a začnou bojovat stylem máchání do prázdna, nesmyslného otáčení a klouzání po zemi. Samozřejmě nesmíme zapomenout, že toto dělá asi 10 vašich, zatímco sto deset zbylých vojáků buď stojí opodál a voní ke kytičkám nebo též tančí a kloužou po zemi, přestože okolo žádný nepřítel. Žádný náznak tlačit se na nepřítele a zabít ho. To byl ten lepší případ. Když je ovšem protivník lehce rozhozen, budete si trhat vlasy šílenstvím, když vaše jednotky bez sebemenšího povšimnutí proběhnou kolem nepřátelské jednotky, kterou klidně nechají za sebou. Jak už bylo psáno, nemají o ní ani potuchy. Míří za jakýmsi statistickým středem celého oddílu. Celé to pak je zdlouhavé divadlo podivně pobíhajících mravenců. Se skutečným bojem to nemá nic společného.
Zpravidla následuje letecký den. Pěší jednotky jsou vymrštěny až 20 metrů do výšky a 30-40 metrů do dálky! To není vtip. Měl jsem pauznutou scénu, která připomínala Matrix Reloaded, kde Neo odhodí spousty agentů Smithů. Vojáci se opravdu rozletí do všech stran a jsou 20 metrů nad zemí. Je to naprostá šílenost.
Jedním slovem - žádný. Jakékoliv dělostřelectvo je naprosto neúčinné. Ze 100 ran trefí jedna. I kousky zaměřené přímo na boj s pěchotou jsou pouze hračky pro smích. Když už udělají efektní podívanou zásahu, většinou se sesune k zemi jeden ze 120.
Děs a utrpení. Jednotky pofiderně stojí na hradbách a většinou nemají ponětí, že na hradbách jsou. Boje na hradbách jsou boje na zemi v bledě modrém, akorát že se modely do sebe překrývají a splývají. Ještě horší je to u zídek, kde nemáte ani šanci rozestavit celý oddíl do šířky, ale musíte ho dát do tří řad. 90 % času budete trávit tím, že oddíl se ne a ne nějak rozumně postavit. Celkově platí, že dokud všichni členové oddílu nesplní svůj rozkaz o pohybu, nezačnou bojovat. Mnohokrát se vám tak stane, že honem rozmisťujete jednotky do řady proti přibíhajícímu nepříteli, ale protože se nějaký nýmand kdesi zasekl anebo se někde cuká, 119 ostatních vojáků odmítá vystřelit či bojovat. Toto se děje při každém boji stále a dokola. Naprosto to drtí jakékoliv vaše snahy o boj. Vůbec nevím, jak toto prošlo betatestem.
Takových situacích bych přísahám mohl vypsat několik desítek, ale je to zbytečné. Celkově prostě dělají jediné- tvoří z Empire naprosto nehratelnou věc.
Jako perličku ještě jednu naprosto absurdní situaci, která jasně dokazuje smýšlení oddílů ve smyslu celku. Představte si, že nepřítelova jednotka ztratila morálku a rozutekla se. To se běžně stane (samo o sobě by to byl celkem dobrý prvek, ale pokud se stávají takové situace, že oddíl uteče, pak se rozmyslí a vrací se do bojiště, aby po první vystřelené ráně zase ztratil morálku, a tak třeba 10x dokola, je to trošku divné). Takový oddíl už má třeba jen 2 vojáky. Jeden se rozuteče na sever a druhý na jih. Co uděláte? Prostě kliknete na jednoho z nich, jedno kterého. Co udělají vaši vojáci? Utočí na pomyslný střed oddílu. Pokud se tedy jeden voják nachází v jednom rohu mapy a další v opačném rohu, váš oddíl o 120 členech doslova tancuje v prostředku mapy. Naprostý vrchol umělé demence. Jako hráč prakticky nemáte šanci tyto 2 vojáky zabít. Tato situace nastává téměř každou bitvu. Zapomeňte na to, že zadáte útok na oddíl a budete doufat, že bude zničen. Při sebemenší rozhozené formaci nepřátelského oddílu vaše jednotky zmateně pobíhají kolem nich a ne a ne je trefit. Musíte tak ručně zadávat místo, kam má váš oddíl utíkat, a doufat, že se srazí s nepřátelským oddílem, a poté ještě více doufat, že sami od sebe občas zabojují.
K tomu si připočtěte desítky infarktových situací, kdy oddíl někam klusem pošlete, ale když se podíváte za minutu, buď neklusá nebo se někde zasekl nebo dělá ještě něco horšího. Vaši trpělivost zkouší i absolutní výpadek vaší či nepřátelské AI, kdy se neděje vůbec nic. Klikáte, aby váš oddíl vylezl na hradby a nic se neděje? Běžná věc. Stojí nepřátelé pod palbou vašich kulek a ani se nehnou? Běžná věc.
Takto by se dalo psát ještě dlouho a dlouho. Empire: Total War je hra se spousty nápady a potencionálem avšak kritickým množstvím nefungujících věcí, které už byly ve většině obsaženy i v minulém díle i po několika opravách. Nikdo se toto nechystá opravovat. Je to hold vlastnost hry. Toto chování navíc ovlivňuje herní nastavení, které mám na maximum. Lituji člověka, který ho musí snížit a vidí tak ještě více ořezané chování jednotek.
Koukněte se na takové Company of Heroes. Tak se vojáci chovají inteligentně a intuitivně, až to hraničí s tím, že byste jim nemusel dávat rozkazy. Jasné, něco jiného je AI pro 100 jednotek a něco pro 1000, ale kdyby měli Empire 10 % inteligence CoH, byla by to skvělá hra. Všechny odborné časopisy a magazíny, které hodnotí velmi vysokými hláškami, NOTORICKY LŽOU a vezou se tak na vlně hype nebo píší slušné reklamní recenze.
Poměrně vtipně na tom je třeba games tiscali, které napsalo pochvalnou ódu a udělilo hře nehorázných 9/10. Vzápětí však vydali videorecenzi, která je dle mě velice objektivní. Vyzdvihuje klady (kvalitní čeština a relativně i dabing), které hra určitě má a nebojí se hodit špínu na spoustu záporů. Závěrečné hodnocení však neodpovídá možnosti hraní. Však i komentáře na daném webu tomu jasně odpovídají.
Sepsáno 10.4.2009 10:43 do kategorie Game art