zobrazit rychlé menu
hlavička

Pečujte o svůj vztah ... dokud se ještě máte rádi - recenze

Kniha dělá jednu nepříjemnou, ale o to důležitější věc – vrací přehnané snílky na zem. Některé věci prostě nefungují jako v pohádkách, člověk to tak nějak ví, ale nechce si to připustit. A je zdravé se z některých takových naivních okovů vymanit, protože absence pohádky neznamená, že vztah nemůže být stále krásný a kouzelný.

Na druhou stranu je nutné zmínit i opačný extrém. Protože je psána člověkem, který se profesně neustále setkává s páry s problémy, je ze zkušeností autora kniha mnohdy až moc táhnuta pesimistickým směrem, jak některé věci (ne)fungují. Autor je až moc obklopen situacemi, kdy věci nefungují. To je pak problém hlavně v momentech, kdy autor nebezpečně generalizuje a předkládá myšlenky typu: „nebude to fungovat ani vám, připravte se na to“. To je někdy zbytečně demotivující a hlavně lživé, jak ukazuje realita spousty jiných párů.

Přes pár těchto výtek se jedná o knihu, kterou když čtete opravdu poctivě, dovolí vám odkrýt nejedno místo, kde vaše chování vztahu zrovna neprospívá, i když jste si mysleli přesný opak. A je tedy skvělou příležitostí, jak se osobně posunout a tím zkvalitnit vztah se svým protějškem.

Při čtení se mnohdy nabídne i druhý pohled na věc. Z řádků poznáváte chování partnera, jenž vás mrzí a má negativní dopad na vztah. Kniha pak může být skvělým pomocníkem při pojmenování věcí, které se můžou těžko vyjadřovat. Rozmluva s partnerem o věcech, které vás tíží, se tím může stát efektivnější a jednodušší.

Musím přiznat, že většinu knihy jsem se cítil příjemně, protože jsem si uvědomoval, jak s přítelkyní dost věcí řešíme opravdu rozumně a jak jsme na hony vzdáleni negativním příkladům z knihy. Je to sympatické zjištění, protože nic z toho nebylo zadarmo. Člověk musel dospět, věci začít, spálit se a především si uvědomit, že se musí opravdu snažit, pokud má něco fungovat.

Stejně jako u podobných knih obrovsky záleží na tom, jak je uchopíte. Pokud si je ledabyle přečtete, odkýváte, pod vousy zamumláte, že to je přece jasné, asi se nijak zvlášť z místa nepohnete. Jestliže nad textem ale opravdu přemýšlíte, snažíte s ho projektovat do vašich osobních zkušeností a aktivně budete hledat místa, kdy by váš přístup mohl být lepší (a nehledat jen chyby na druhém) a občas si vypíšete důležitou frázi, ke které se pak budete vracet, může kniha fakticky zlepšit váš vztah, i když zatím problémy nevidíte.

Sepsáno 7.11.2019 15:15 do kategorie Bookshelf

Založené na zkušenostech z terapií +
Faktické, vědecké +