zobrazit rychlé menu
hlavička

Westworld

Když si AI začne uvědomovat sebe sama. Déjà vu?

Člověk se nechá snadno obalamutit. Rád by si myslel, že je součástí něčeho většího, tajemného, něčeho, co má přesah. Takhle důležitě a sebejistě se druhá řada Westworldu tváří. A pak je konec. Jeden typ diváka se probere z těch pár wow momentů, přeříká si ze tři filozofické věty o AI, se kterými se nikdy předtím nesetkal a napíše komentář o tom, že se Westworld nemůže líbit jen lidem s malým IQ :).

A pak tu je druhá grupa (mimo jiných), která už se s tématikou rovnosti/nadřazenosti AI setkala už několikrát (u mě naposled ostatními proklínané, ale svými možnými konci poměrně široce uchopené vyvrcholení série Mass Effect ve třetím díle, jdoucí filozofií a otevřeností až za hranici morálního schválení většiny hráčů). Ti si začnou jednotlivé uzly seriálu spojovat do sebe, začnou přemýšlet nad jednotlivými motivy, co koho hnalo kupředu a za jakým účelem. Začnou se zpětně ohlížet za jednotlivými díly a v tom se to zjeví.

Drtivá většina seriálu je házení tajemna na diváka, za kterým se bohužel neskrývá žádné logické pozadí, ba naopak je mnohdy zcela absurdní.

A to neřeším ty tuny (doslova) nesmyslů, které musí člověk s minimální znalostí technologií a AI překousnout. Celý svět Westworldu je prostě postaven na neefektivní blbosti a Matrix je v porovnání učebnicí pravdy.
To vše by šlo možná tak nějak překousnout s tím, že je to mířeno na méně náročného diváka.
Pokud ale samotný scénář diváka podvádí a nedrží pohromadě a pouze to skrývá, je to konečná.

Mohl bych jít díl po díle a začít vypisovat desítky a desítky nesrovnalostí a hloupostí a důvodů, proč dění na obrazovce absolutně, ale naprosto šíleně nedává smysl.

Ale co kdyby na to divák raději přišel sám a začal třeba od takové maličkosti, jako je celý motiv druhé řady, tedy útěk androidů z parku? Jak bylo řečeno, Ford splnil, co slíbil. Dostal je ven. Skrze desítky dějových linek s šancí 1:megamoc, že nevyjdou dle plánu, předvídání ze záhrobí, ovlivňování postav, hromadné zabíjení nevinných a nesčetná utrpení dokázal, že jeden android s pěti dalším jádry utekl. Hmmm, docela dost povyku, když stačilo vzít „perly“ do kapsy, jít domů jako každý den a vytisknout androidy na tiskárně, která už byla dávno venku. A začít revoluci. A být naživu. Atd.
Ale, to bychom neměli wow efekt zabití hlavní postavy a vůbec druhou řadu, že ano. A tak je to ve Westworldu se vším – věci nevznikají z logického popudu, ale protože by je bylo fajn vidět na plátně.

K tomu si přidejte nezvládnutou práci s časovými rovinami, nesympatické herce a máte důvod, proč se seriálem nepokračovat dále. A že on pokračovat bude.

Sepsáno 26.6.2018 16:43 do kategorie Cinema

krásné scenérie +
pár zajímavých postav +
zajímavé, byť již hodněkrát otevřené téma AI +
náznaky slibně využitého potenciálu +
Radiohead na konci +
50 %
- logické nesmysly
- absurdní chování postav
- plno scénáristických berliček
- lži, nepřesnosti, polopravdy, podvody na diváky

Komentáře

Zatím nebyl napsán žádný komentář.
Napsat komentář
Ondřej Vašíček