zobrazit rychlé menu

Filmy vs. seriály - [0:1]

Při nedávné cestě z našeho líbezného města jsem narazil na zajímavý jev. Procházel jsem právě kolem jediného městského málo navštěvovaného kina a jako vždy jsem si prohlížel plakáty a programy na filmy současného měsíce. Musel jsem se vnitřně pousmát nad pohledem, který se mi naskytnul a který jsem si samozřejmě hnedle musel vyfotit.

Šlo o plakáty na filmy BathoryThe X-Files: I Want to Believe (Akta X: Chci uvěřit) a Get Smart (Dostaňte agenta Smarta). Všechny tyto filmy mají 2 věci společné. Jednak kvalitou nedosahují nijak vysoko nad průměr dnešní kinematografie a především v nich v roli hlavních postav účinkují herci, vyskytující se jako hlavní postavy i v různých seriálech.

Anna Friel, herečka, jenž si pan Jakubisko vybral do svého hype filmu Bathory, hraje už nějakou tu dobu hlavní postavu ve velice originálním a nezvyklém seriálu Pushing Daisies (hodlám o něm určitě psát někdy v budoucnu detailněji).  Pushing Daisies je retro-pestro-barevný svět, který se prostě lépe popsat nedá. Musí se vidět. Seriál okouzlí již popsaným prostředím, záměrným vyumělkovaným přehráváním herců, bláhově naivním smýšlením světa a celkově originální myšlenkou příběhu, od které se odvíjí další dění. Sledovat Pushing Daisies je jako pohádkově snít o 60. letech, kdy prožíváte svou největší lásku a mozek vám v tomto snu žene vše do „krásných" extrémů.

David Duchovny, obecně známý herec z velice dobrého seriálu X-Files (Akta X), si nedávno zahrál i v druhém celovečerním filmu se stejným názvem. V současné době už nás druhou řadou seriálu Californication (o něm napíšu na 100 %) přesvědčuje, jak krásné je být zvrhlým chlípníkem. David Duchovny tam bourá mnohé morální bariéry a zažitá tabu ze „slušných seriálů", aniž by se tím snažil samoúčelně šokovat. Vytvořil tím postavu, které se svou výrazností vyrovná málokterá, především díky skvělému hereckému výkonu. Bezmezně věřím, že je takový i v osobním životě :).

0410200817011991162Jako posledního jsem si nechal herce se jménem Steve Carell. Vidět jste ho mohli ve filmech 40 let panic, Božský Evan, nebo ve výše jmenovaném Get Smart (Dostaňte agenta Smarta). Steve už ale od roku 2005 hraje v seriálu The Office (remake anglické verze z roku 2001). Jeho hodně kontroverzní a nepochopenou rolí jsou starosti managera regionální pobočky papírenské společnosti Dunder-Mifflin. Sitcom, točící se v kanceláři právě této papírenské pobočky, je přeplněn rozdílnými charaktery a typický výjimečným způsobem, jakým je natočen. Celé dění je snímáno coby nějaký anonymní realitní pořad. Tvůrci tento fakt velice dobře využili, když se kamera někdy dostává do zajímavých situací.

Když jsem tak stál u kina a zíral na ty plakáty, jasně jsem si uvědomil, že všechny tyto seriály jsou o třídu lepší jak právě hrané filmy. Hrát v celovečerním filmu vysílaném v kinech po celém světě je pro herce určitě veliký sen. Oproti hraním v seriálu to bude bezpochyby i finančně mnohem více zajímavé. Přesto mě ale napadlo, zda si i herci uvědomují, že jejich účast v těchto seriálech má mnohem větší uměleckou hodnotu. Být hercem, jsem mnohem více hrdý na účinkování v jednom ze zmíněných seriálů, než abych si zahrál Čachtickou paní, ze které lidi odcházejí uprostřed promítání.

Cestou domů jsem omílal nad vším možným o filmech, naproti nimž stojí seriály, a došel k tomu, že i já se koukám na filmy velice sporadicky a to pouze na „zaručené trháky". Pokud už si najdu čas, abych odběhnul od práce či jiných věcí, a uvelebil se u PC z důvodu relaxace, volba skončí v drtivé většině případů u seriálu nebo hry.

Seriály prostě poskytují větší uspokojení než filmy

Pokud chvíli dumáte nad důvody, proč tomu tak vlastně je, zjistíte, že odověď není nijak těžká.
Na jedné straně tu máme filmy. Většinou se v nich točí mnohonásobně větší peníze než v jednom díle (nebo celých sériích) seriálu. Hrají v nich známější herci, hudební stránka bývá brilantní, jsme svědky neuvěřitelných akčních scén či hororových mrtvičních stavů.

Naproti tomu nám stojí seriál. Drtivou většinu herců vidíte poprvé v životě, rozpočty se tlačí na co největší minimum, protože finanční žilou tvorby seriálů bývají většinou samy televizní stanice. Zisk, který se jim vrátí, bývá převážně z reklamy, kterou do seriálu umístí, popřípadě odprodejem seriálu jiným televizím. Nikdy si ale nebudou ani zdát o příjmech rekrutovaných ze statisíců návštěvníků kin. Z tohoto hlediska se nedočkáte téměř žádných „úchvatných" scén, výprava bude minimální nebo nulová (sitcomy), hudební doprovod je až na výjimky také velice sporadický.

V čem to tedy je, že jsou seriály v mnohých případech o tolik lepší?

2 hodiny - seriály mají PROSTOR

To je hlavní nevýhoda filmu a tvůrci jsou si ji vědomi, a proti ji zakrývají pod úžasné scenérie a slavná jména herců. Film, který trvá 2 hodiny, vám nikdy nedovolí sblížit se s postavami natolik, jak je to možné v seriálech. Ve filmu se musí režisér sakra ohánět, aby mu divák během těch 2 hodin uvěřil jeho svět.

Kvalitní seriály v tomto mají neuvěřitelnou výhodu. Pokud má seriál špatný scénář, špatné nelogické postavy, nikdy to ničím nespravíte. Když se jedná o pravý opak, je to zlatá cesta do divákovy duše. S kvalitně napsanou postavou se člověk sžívá velice snadno. Během několika dílů se dá říct, že s postavou žijete. Víte o ní 10x více, než co jste si o postavě ve filmu mohli vůbec myslet. Nejde o faktický výčet věcí, co slyšíte, ale věci mezi řádky, které poznáte z pozorování detailů. Scénáristé a režiséři v seriálech to vědí a svůj um tomu přizpůsobují. To, co se děje v posledním díle Six Feet Under, je naprosté citové vydírání, které rozbrečelo každého člověka, kterého znám, co seriál viděl. Nic tak silného jsem ve filmu ještě nezažil a ani to nebylo možné. Takovou sílu má pouto mezi postavami, které znáte 5 řad.

0410200816480960389

Série s kvalitně napsanými postavami se stanou vašimi kamarády, 2 série a jsou to vaši dobří přátelé, 3 série a jsou to vaši nejlepší přátelé, 4 série a nemůžete jinak, než je bezmezně milovat a strčit za ně ruku do ohně, 5 sérií a postavy se stanou vámi, vy se stanete postavami...

Nyní by se mohlo zdát, že vytvořit seriál == záruka úspěchu, ale ono vytvořit na papíře smysluplnou postavu, která bude osobitá a přes herce ji vdechnete život, není v žádném případě nic jednoduchého. Pokud se to ale povede, jako například ve zmiňovaných seriálech, koukáte pak na obrazovku úplně jiným pohledem, aniž byste si to uvědomili.  Jakékoliv dění na obrazovce se pak na vás promítne několikanásobně silněji než u pasivního filmu. Vtípky jsou aktuálnější, drama více osobité, všímáte si více detailů, to vše proto, že jste součástí a děj se týká vás samotných.

Samotnou myšlenku samozřejmě nelze brát v absolutním smyslu seriál > film. Jsou tu geniální filmy, kterým stačí mnohem menší prostor, aby vykouzlily mnohem silnější pocity i atmosféru. Stejně tak je tu hrozná kupa odpadního materiálu i v seriálech.

Hodně také záleží na člověku samotném. Dnešní přemlsané mladé generaci nejsou myšlenkově bohaté seriály typu Six Feet Under po chuti. Jsou na ně moc těžkopádné a pomalé. Je pro ně mnohem snadnější sousto jít na 2 hodinky do kina, rozplývat se nad hýřícími barvičkami a další den si nepamatovat, o čem film byl.

Mým dlouhodobým názorem je, že jakékoliv dílo musí mít nějaký důvod, myšlenku či pointu, kterou si z něj odnesete. A z tohohle hlediska mají seriály mnohem větší možnosti, pokud jim dáte šanci.

[:: ... aneb jak AlterEgo objevilo Ameriku... ::]

 

Sepsáno 5.10.2008 16:40 do kategorie Cinema

Komentáře

5.10.2008 23:16
# Lukáš Churý
Bathory byl, alespoň u mě, jeden z nejlepších filmů z naší produkce, po Pánu prstenů další film, který mě zcela zaujal.
6.10.2008 0:39
# Peter
prepac ale produkcia je slovenska nie?
6.10.2008 1:41
# Kalimero
Vím že to není směrodatné, ale určitý průzkum kvality filmu si jde přece jen udělat na csfd.cz
Bathory - 64%
Pushing Daisies - 83%
Cílem samozřejmě nebylo nijak poukázat na kvality/nekvality jednotlivých filmů, ale zamyslet se nad tím proč si tolik lidí všímá víc seriálů jak filmů a že i filmoví herci se nebojí jít do seriálů.
6.10.2008 5:33
# Kalimero
Nevím zda popisek na csfd.cz značí přímo produkci, nebo jen země kde se natáčelo, ale myslím je to bude to prvni. Je tam psáno Slovensko / Česko / Maďarsko / Velká Británie
6.10.2008 9:33
# Chogall
Nemozes porovnavat ananas a jablka. To proste neide.

A ohladom myslienky a pointy. Mam rad Prison Break, ale povedzme si rovno, ja som si s neho okrem zabavy nic neodniesol.
6.10.2008 14:37
# Kalimero
Samozřejmě že můžu porovnávat hruška s jablkama. Ba naopak. Neporovnávám jednu hrušku a jedno jablko, ale seriály a filmy obecně. Samozřejmě z toho asi uplně objektivní výsledek nikdy nevyleze, ale ale z hlediska jedince má porovnání smysl. Však nějaký důvod, proč se člověk víc přiklání k seriálům nebo filmům tu být musí. Nic není náhoda. A já se snažil popsat co je to v mém případě.
6.10.2008 16:24
# Freckles
Já souhlasím s Lukášem Churým... Bathory byl naprosto úžasný film, další po pánovi prstenů...
A musíte uznat, že seriály jsou někdy dost zdlouhavé, a je dobré to dát do filmu...třeba takoví ztraceni už mají tolik záhad, že se to plete...
já myslím, že některé filmy jsou proti seriálům LEPŠÍ
když se ti líbí film, koukneš se na něj klidně ještě několikrát, ale na epizodu seriálu se už podruhé většinou nekoukneš, pořád jen další díl...
6.10.2008 16:38
# Kalimero
Je zajímavé, jak spojujete dohromady Film Bathory a Pána prstenů :)
Pokud při sledování seriálu citíš, že je zdlouhavý a natahovaný, tak je to chyba toho seriálu. Jak jsem psal, nedá se vše házet do jednoho pytle.
Je jasné, že někomu více vyhovuje film a někomu seriál. Článem jsem určitě nechtěl filmy jako takové hanit. To nikdy. Ale popravdě moc filmů jsem 2x neviděl. Jen ty opravdu dobré. A seriály? Řeknu příklad, za který mě někteří označí za masochistu, ale -
4 řady seriálu The Office jsem viděl jednou, pak jsem celou sérii shlédl podruhé (hned za sebou), potřetí jsem projel zajímavé scény, a nyní na to koukám s přítelkyní počtvrté, která to vidí poprvé. A i tak mám chut si některé díly zopakovat :)
7.10.2008 15:17
# Abernathy
Já bych řekl, že o větším úspěchu seriálů nad filmy svědčí i fan základna. Filmů s vlastním fan webem je minimum, kdežto seriálových stránek je tolik, že to pokrývá většinu dnešní kvalitní produkce, a to proto, že lidi, co je vetšinou dělají, jsou pořádní hardcore fanoušci a další na ony stránky chodí. Kvalitu filmu můžete posoudit pouze podle hodnocení a vlastního názoru, ale za seriály mluví diváci v televizi a fanoušci na internetu. Já sám, ačkoliv mám velice rád filmy, tak upřednostňuju seriály a na filmy koukám hlavně když je na ně čas a je to něco očekávaného. A co se opakovaného sledování seriálů týče, tak mám známého, který třeba Stargate-SG1 (10 řad) viděl celou několikrát, nutno však dodat, že minimálně 2 určité filmy viděl každý kolem 30ti shlédnutí. Nelze ale popřít, že kvalitní a seriály vůbec se derou do popředí bleskovým tempem a zažívají pořádný boom.
7.10.2008 15:51
# Kalimero
Ono dělat web na film není moc perspektivní. Životnost webu o seriálu, která má několik řad je i několik let. Zato film z tohoto hlediska nemá moc co nabídnout.
Čím víc diváků se sice nerovná lepší seriál, ale máš pravdu v tom že to svědčí o úspěchu jako takovém. Kdyžtotiž koukáš na film, tak ho většinou dokoukáš i když se ti zas tak nelíbí. Jsou to přece jen 2 hodinky. Kdežto seriál tě musí zaujmout opravdu pořádně, jinak s jeho sledováním skončíš. Z tohoto pohledu se na seriál kladou větší nároky a trvalá základna fanoušků opravdu znamená že ten seriál nebude uplně blbej :)
Už jsem jen zvědavej, kdy budeme chodit na seriály do kina :D. Ale takové piloty k jednotlivým řadám by možná měli v kině úspěch.
8.10.2008 0:51
# Lukáš Churý
Ano, Bathory je Slovesnká produkce, omlouvám se, bral jsem vás, Slováky, jako bratry, proto jsem řekl "naše", jelikož to bylo hodně česko-slovenská produkce.

Nicméně Lidé na CSFD většinou hodnotí dobře komedie, fantasy a já nevím co dalšího, ale vážnější filmy tam váznou.

Bathory byl velkofilm, prostě film se vším všudy, ať si říká kdo chce co chce, myslím, že jsem viděl dost filmů na to, abych mohl aspoň takto soudit.
8.10.2008 0:56
# Kalimero
Nemyslím si že lidé na csfd hodnotí dobře vybrané žánry. Je to široká směs lidí, která nejde nijak oškatulkovat. A jinak pokud nehodnotí dobře vážné filmy tak jakože 20 jen filmů csfd.cz jsou všechny vážné a ani jedna komedie? :) Bathory není odpad, ale asi neoslovil tak, aby si zasloužil větší hodnocení.Bohužel jakékoliv umělecké dílo trpí závislostí na subjektivním názoru. Někdy více někdy méně a pak takto dopadají rozdíly
8.10.2008 15:30
# Pacoš
Ten chlapec (Kalimero) ma pravdu, serialy proste vedou a nerekl bych ze jen 0:1 ;)

Pro Lukase: opravdu zajimavy nazor, ze na csfd lide vetsinou hodnoti dobre komedie, protoze ty vetsinou figuruji v tech nejhorsich filmech.

A kdyz uz si nakousnul ty komedie, marne sem premyslel u ktere komedie sem se nasmal tolik jako u nekterych serialu.

A jeste mala pripominka k Bathory. Muzes mi prosimte napsat, co je na tom filmu tak super? A proc je to velkofilm se vsim vsudy? Co musi splnovat film, aby dostal nalepku "velkofilm"?
8.10.2008 16:14
# Lukáš Churý
Pacoš: já vůbec nediskutuji na téma Seriály vs Komedie, takže kde se více nasmějeme jsem nehodnotil :).

Bathory zaujme jinou věkovou kategorii, než je převážná část uživatelů CSFD, asi takto bych to řekl. Bathory není typický masový film ala Batman, Bláznivá střela 8 nebo další filmy "na pokračování".
Ti, kterým je film určen, si myslím, že jej hodnotí velmi dobře. Jde o cílovou skupinu, Bathory není pro každého (opak jsem nikdy netvrdil).
8.10.2008 16:20
# Kobi
kdyby Bathory nebyl v československé produkci, nešla by na něj v Česku ani noha, můj názor :-)
8.10.2008 16:21
# Lukáš Churý
Kobi: tolik k filmu, který jsi neviděl :)
8.10.2008 17:16
# slecna
na clanek o Californication jsem hodne zvedava, protoze aktualne je pro me CLF N.1. Prison Break N.2 :) a jinak muzu sice srovnavat, ze jeden konkretni serial je pro me lepsi nez konkretni hromady filmu, ale protoze jinak kdyz se zamyslim, tak je max. 20 serialu, na ktery bych se nekdy podivala znovu, ale filmu bych nespocitala, kolik jich chci urcite jeste nekdy videt znovu. A rozhodne vzdy to byly filmy, ktere me nektere dokazaly totalne psychicky rozbourat.
8.10.2008 17:29
# slecna
lukas chudy: a ty si myslis, ze Temny rytir je film pro vsechny? musim rict, ze vse, co ma na csfd nad 90 procent se mi vzdy libilo (snad krome Simpsnu;), ale ano, taky nedam dopustit na filmy, ktere nemaji treba ani 60 %, kterym ja bych ze sveho pohledu dala 100%, protoze je na nem neco, co prebije to, ze jsou tam i stupidity a protoze si ten film pustim i 20x :)
8.10.2008 17:36
# slecna
k csfd, uznejme, ze vekova slozeni je tak 16-40
8.10.2008 20:03
# iHyik
Hmmm, tak by mě zajímalo, co si lidé myslí o seriálu Hraběnky. To je totiž jenom genialita převlečená v hávu seriálu. Z fleku bych Hraběnky pasoval na nejlepší seriál České republiky, protože to, co si dnes říká seriál a je to vlastně jen telenovela převlečená v hávu seriálu, je ubohé. Takové ty "vékávéčka, Ordinace, Ulice či Pojišťovny" jsou snad jen výsměchem a lidstvu skrytě říkají: "Je to komerční, začněte s tím taky"
8.10.2008 20:48
# cimpr-campr
Se startem nove serialove sezony v USA jsem si udelal svuj osobni kalendar serialu, ktere sleduju a dosel jsem k cislu 12 tydne :-) (nezapocital jsem PB a Heroes u kterych cekam na ukonceni prave bezici rady abych je mohl zkouknout naraz) Jestli kouknu tydne na jeden film tak to je moc. Takze, kdyz vezmu prumernou stopaz tak u me serialy vedou 4:1 :-)

Jinak takovy paradox: Miluju serialy, ale nenavidim na nich to co dela serial serialem a to je jejich pravidelnost. Neumim si predstavit ze bych sledoval nejaky serial v TV a vedel ze napr. kazde pondeli pred desatou musim byt doma abych nezmeskal DR. House.
9.10.2008 0:57
# Kalimero
Pacoš a Lukáš: ale klucí :) znám vás oba 2 a když na vás prozradím, že oba žerete House a oba mě přemlouváte ať na něj kouknu, budete kamarádi? :)

Slečna: csfd se kapitola sama o sobě, ale v drtivé většině případů se podle ní dá krásně (minimálně) orientovat. Californication doufám článkem doporučím hodně lidem, protože je to opravdu prvotřídní seriál. Hold televize Showtime válí.
iHyik: hraběnky csfd.cz 55% na csfd - brak. ;-) víš jak. Věřím že to může být dobrý seriál, bohužel na cokoliv českého nemám moc sílu. Ale pokud český seriál není v černých číslech (obarvení csfd) tak to je skoro bomba :)

Kobi: Lukáš se ti směje, ale to je naprosto zásadní názor, který by si zasloužil větší rozbor. Češi jsou v tomto směru straší patrioti a jdou do kina třeba jen proto, že je to cz film, přestože do kina za rok nepáchnout.


9.10.2008 1:11
# Pacoš
Lukáš: Ja nevrdim, ze na to tema diskutujes. To me jen tak mezi reci napadlo :)

Pro jakou vekovou skupinu je Bathory?

slecna: Jen takova mala rada :)vykasli se na pb a zacni sledovat nejake normalni serialy. Je jich takovou spousta.

kalimero: Ale my uz davno na serialy do kina chodime. Mame tu prece simpsonovi, sex ve meste a kdovi co nas jeste ceka (my chceme Pratele!!!) :) O filmech podle serialu radeji nemluvim.
9.10.2008 1:13
# Kalimero
Cimpr-Campr: koukat na seriály v tv je opravdu nepohodlné. Ale nedoporučuju sjíždět všecky díly během pár dní. Nejlepší je tak jeden za den, pěkně po/před večerníčkem. Ono ta posloupnost má taky svoje kouzlo.
Pacoš: to jsou ale filmy. Samostatné. Mě spíše napadlo, že by bylo fajn na začátku série jít do kina na úvodní pilot řady.
9.10.2008 14:04
# cimpr-campr
No to by ty serialy nesmeli koncit napinave:-) kolikrat jsem si rekl ze si na hodku pred spanim dam jeden dil a sel jsem spat az po peti hodinach:-)takze mam vyzkousene ze je lepsi kdyz ma clovek par dilu do zasoby. Navic se prece o posloupnost nepripravim, porad na ne koukam poporade tak jak je tvurci seradili.

Dneska se bohuzel nevyrabi moc serialu, kde by kazdy dil tvoril uzavreny pribeh(plus mala spojovaci dejova linka napr. jako Akta X) a pritom to nebyl sitkom. V tomto smeru vkladam obrovske nadeje do Fringe.

Jinak o Californication urcite napis. Na poli komedialnich serialu uz dlouho nic tak originalniho a zaroven zabavneho nebylo. Taky se snazim doporucovat vsude okolo:-)
9.10.2008 14:08
# cimpr-campr
S ceskych ted doporucuju Comeback. Ne proto, ze je to dobtre udelany serial, ale proto ze je tak neuveritelne hloupy a casto az trapne hloupy, ze se u nej musim smat i v mistech, kde to snad ani tvurci nezamysleli:-) V kazdem pripade mi vzdycky perfektne zlepsi naladu.
9.10.2008 16:23
# iHyik
Jo, Comeback teď válí a mě hned smetl originální zápletkou prvního dílu - pohovka. Půl tuctu všech amerických sitkomů se odehrává na pohovce, takže buď to přijde vtipné jen mně a tvůrci to ani nezamýšleli, anebo je to jeden z oněch skrytých vtípků, které jsou stejně nejlepší
12.10.2008 21:35
# Freckles
Mno nemyslim že bathory je jen pro určitou věkovou kategorii...Myslím že Lukáš určitě myslel nějakou starší populaci, ale mě je třeba 14 a mě se moc líbil, že jenom v koně jsem na něm byla 3x a pořád mám chuť vidět ho znova... jde o to že ti, kdo ten film neviděli, si na něj udělají názor, ani by ho viděli a říkají že je to blbost...já sama jsem někdy nějaký film ani nechtěla moc vidět a velmimě překvapil... jinak comeback je opravdu dopbrý, skoro si troufám říct že taková konkurence přátel...
13.10.2008 15:17
# iHyik
Freckles: tak zas až tak tvrdě bych to neviděl, přeci jen, přátelé mají pořád lepší zápletky a celkově vypadají na vyšším levelu... možná za dva, za tři roky
13.10.2008 17:38
# cimpr-campr
NO v kazdem pripade je to nejlepsi cesky sitkom vsech dob:-)Mozna i nejlepsi cesky serial(ne ze bych videl vsechny)
13.10.2008 18:39
# Kalimero
Freckles: tak samozřejmě kdo nějaký film neviděl a hodnotí, už to o něčem vypovídá. Já dokonce nesnáším, když někdo na film kouká stylem že: pustí si to doma na bednách chrastítkách, monitor vysvícená 15ka, má staženej nějakej kinorip, okolo mu lítaj děcka a pořád řvou a kouká na to na 10 kousků, protože polední přestávky jsou krátký, čili u teho ještě jí. I takový lidé jsou schopni nějaký film hodnotit a odsoudit. To je potom chyba v nich a ne ve filmu. Takové hodnocení nebrat vážně.
Přiznám se že jsem o tom ještě vůbec neslyšel. Jde to zkouknout někde v archivu televize nebo někde jinde splašit?
14.10.2008 0:07
# cimpr-campr
Kalimero: Pokud jsi tim ze jsi o tom neslysel myslel Comeback tak nevim jestli kompletni, ale minimalne posledni dil, lze zkouknot cely na TN.CZ (nemam vyzkousene jen jsem zaslechl)
14.10.2008 18:51
# iHyik
Comeback je na tn.cz přímo tady: tn.nova.cz/bin/search_adv.php
17.10.2008 22:21
# lucia
bathory se mi líbilo a vážně bych si troufla říci že to byl ´´náš ´´ nejlepší film ale jediná jeho veliká nevíhoda byla že půlka kina už po 90minutách usínala a to to nebylo ani v půlce
21.10.2008 21:23
# calimero
hmm najlepsi film neuspi divakov, najlepsi film ich udrzi v napati, az do konca a presvedci ich ze je najlepsi ... bol som v kine na dark knighta to je tiez film preplneny postavami s dlhou stopazou(to jedine maju tie dva filmy spolocne) a tam ludia 2,5 hodiny zili s pribehom, bolo to vynikajuco zrezirovane, zahrane a malo to aj myslienku a posolstvo, tento film pritom nesie bremeno kedze je kvoli tomu ze je spraveny podla komixu povazovany za menejcenny od hnohych ludi, co to podla mna budu lutovat ak ho uvidia v po rokoch v TV, pretoze je to jednoznacne kinovy zazitok. Jakubisko mohol kludne spravit rovnako dobry film ale proste na to nema (kvality,ludi, prax z tvorby velkofilmov) a keby bathory nebol nas film ale trebars anglicky mal by navstevnost mensiu ako Alzbeta : Zlaty vek (zhoda mien uplne nahodna a na rozdiel od Bathory vynikajuci historicky film)
Co sa tyka serialov a filmov, serialy su ako komixy a filmy ako knihy, milujem serialy ale ziadny z nich mi nic nedal okrem zabavy a napatia co bude dalej, filmy casto nesu posolstvo alebo poucenie, silny emotivny zazitok (ano viem ze je vynimka - zeny placu a vyskaju pri telenovelach:) a treba si uvedomit jednu zakladnu vec u serialov produkcia reaguje na publikum (vid radikalne reakcie ako prison break navrat uz mrtvej postavy a ine) kym film je jednorazove dielo, ktore je proste nejakym vyjadrenim autora(ov), film ked je hotovy ide von tak ci tak, serial ak je slaby pilot tak sa ani nerobi, preto mozno vyhravaju serialy nad filmami je tam vacsia selekcia ... ale co sa mna tyka tak jednoznacne ak chcem zazit fantasticky emotivny zazitok pustam si opat oblubeny film alebo citam oblubenu knihu a serial je kazdodenna zabava
22.10.2008 22:21
# Kalimero
Že seriály reagují na publikum je zajímavá myšlenka. A pokud se to nějak nepřežene, jako třeba v PB, tak si myslím že je to jednoznačné plus.

Že jakékoliv dílo musí mít poselství je jasná věc. Proto jsem to psal i velkým písmem nakonec. Že jsi toto nenašel u seriálů je pouze tím, že nekoukáš na ty "správné" :). Pokud sleduješ komedie a akční(převážná tvorba), tak se není čemu divit. Zkoukni ale 5 řad Six Feet Under, kde v každém díle narazíš na určité myšlenky a dilema, sám nad nimi začneš přemýšlet a uvědomíš si, že tě to neskutečně obohatilo. A jelikož celkově takový seriál trvá 100x déle jak film, samozřejmě se tam těch poselství a myšlenek vejde mnohem více.
To co tedy říkáš - že filmy mají poselství a seriály ne, je pouze konstatování, že u seriálů je většina tvorby komediální a u filmů se zástupců vážných témat najde více. Rozhodně to ale neznamená, že seriály by v tobě nic nezanechávaly. Ba naopak. Mají v tomto mnohem větší sílu.
Viděl jsem dokonalé filmy jako Forrest Gump nebo Vykoupení z věznice Shawshank. Ty filmy miluju, přesto si troufnu tvrdit, že Six Feet under na mě zanechalo větší stopy.
A na závěr jenom zopakovat - na obouch stranách jsou brilantní i hrozné kousky, proto se vše nesmí házet do jednoho pytle.
Mimochodem - je nějaký logický důvod pro podobnost našich nicků? :)
Napsat komentář
Ondřej Vašíček