zobrazit rychlé menu

Empire: Total War - totální válka s umělou demencí - recenze

Empire: Total War je už několikátý díl série strategií označené Total War. Ty se vyznačují masivními bitvami až tisíců jednotek. Celá série mě už od počátků fascinovala, protože přinášela možnost pravých strategických bojů. Ty tam byly trapné okamžiky, kdy jste označili skupinku jednotek a klikli na jednu nepřátelskou jednotku, což byl jediný způsob útoku. Strategie takto naprosto postrádající špetku reality se na nás valily odevšad. Total War v tomto směru přinesl velké inovace. Figurovaly zde totiž velké oddíly vojenských jednotek, které jste ovládali jako celek. Při bojích pak záviselo na spoustě faktorů. Vrhnout se z kopce jízdou pěšákům do zad byla zdrcující porážka pěchoty během pár sekund. Naopak naběhnout s jízdou do čelně postaveného šiku kopitníků se rovnal spoustě kvalitního koňského salámu. Do toho všeho se míchal různorodý terén, morálka, únava, léčka, různé typy jednotek, počasí, přesily, obléhání a spousty dalšího.

Empire: Total War je nejmladší syn této série všemi weby opěvovaný jako dokonalost sama. Přináší nově námořní bitvy a celkově jde prý o nejkomplexnější simulátor válčení. Jaká je pravda?

Empire: Total War je nehratelný retard, který vám sundá růžové brýle, které celá série nasadila poblouzněným hráčům. Množství chyb a špatných principů je tak velké, že si uvědomíte táhlost problému několik dílů zpět...

Hra a hraní samotné se dělí na 2 části. Globální mapa a bitevní pole. Pohled na mapu světa doznal určitých změn a to k horšímu. Nyní už ve svém regionu nemáte hlavní město a v něm budovy, ale město a okolo usedlosti. Tuhle se například těží, tadyhle je zase plantáž. Inovace věru vycucaná z prstu, jejíž jediný následek je, že nyní musíte uhlídat asi 4x více míst, což je samozřejmě nereálné, jelikož žoldy za armádu jsou enormní. Věčně tak budete lítat s armádou po usedlostech, abyste ji zbavili dotírajících armád, které útok na tato místa berou jako dobrou zábavu, protože jiný účel to nemá. Usedlost totiž nezaberete, protože hlavní město je pořád někoho jiného. 
Vyhypovaná diplomacie je jedna velká lež. Diplomacie ve hře není nic jiného než kombinace pevně daných zásad s generátorem náhody. O nějaké diplomacii alá Civilizace (Civilization) nemůže být ani řeč.

Že se Total War snaží získat trošku slávy kopírováním mnohem dokonalejší Civilizace (která taky ovšem není dokonalá), je zřejmé. Samotné by to ovšem nestačilo a tak přidává epické bitvy, které ji ovšem definitivně pohřbívají. V ostatních dílech to šlo ještě překousnout, ale kostlivci vylézají ze skříní.

Empire totiž není revoluce, jak se tvrdilo, ale pouze mírně změněný původní Medieval 2. Záměrně neříkám vylepšený. Je to paradoxní, ale ve spoustě ohledech je Empire horší než Medieval 2. Přestože styl boje a jednotky se posunuly jinam a člověk by řekl, že chyby v AI nebudou tolik vidět, je tomu právě naopak. Oddíly mají například znovu všechny skiny stejné. Váš pluk průzkumníků je například 60 na chlup stejných kníráčů a tak dále. Medieval 2 hezky kombinoval různé obličeje, šaty, štíty a vznikla tak směsice téměř originálních bojovníků. Potěšeni nebudete ani při dobývání hradů, kdy textura veškerého zdiva vypadá jak 10 let stará mázanice naprosto nekorespondující se zbytkem relativně ostrých textur. Velice vtipně pak vyznějí řeči o skvělé fyzice při bourání hradeb, které vypadá asi následovně - 10 minut střílíte kanónem do zdi, načež se vytvoří malá rýha a po pár sekundách hora kouře, pod kterou zmizí trosky a objeví se volný průchod. Neméně vtipné jsou situace, kdy se vojáci prolínají hradbami nebo ukazují svou homosexualitu natěsnáním 120 lidí na metru čtverečním. Tomu říkám výkon. Co ale jakoukoliv bitvu pohodlně zabije a vás odradí od dalšího hraní, je ovládání ruku v ruce s umělou inteligencí.

Hned z kraje je nutné říct, že nemá absolutní cenu se zabývat inteligencí protivníků, protože veškeré boje budou mezi vámi a vašimi jednotkami. Empire: Total War je vyvrcholením ignorace a chyb celé Total War série. Tam, kde každý díl po kousku ukousl vaší trpělivosti, Empire vás sežere celého.

Jednoduše řečeno - vojska v Empire jsou ta nejhloupější pakáž v historii strategií. I AI v Duně 2 byla lepší, protože nebyla žádná. Pasivní AI je totiž lepší jak AI Empire. Rovnou zapomeňte na krásné ukázky, kdy se dva oddíly mydlí muž proti muži. Je to čirý výplod fantazie a náhodných záběrů.  Systém totiž nevnímá vojáka jako jednotlivce. Je to pouze jakési pseudozobrazení či grafický výstup, vážící se na celý oddíl. Podívejte se prosím na pár příkladů, jak probíhají boje.

Útok oddílu se 120 vojáky na oddíl s deseti vojáky

Jak by to mělo vypadat: Větší oddíl se suverénně sesype na hrstku vojáků, které v lepším případě obklíčí, v horším jednoduše během chvíle zničí.

Jak to funguje: Váš velký oddíl se jako dlouhá řada rozběhne proti nepříteli. V ideálním případě, kdy protivník stoji v linii, to jde celkem dobře. Jednotky do sebe podivně narazí a začnou bojovat stylem máchání do prázdna, nesmyslného otáčení a klouzání po zemi. Samozřejmě nesmíme zapomenout, že toto dělá asi 10 vašich, zatímco sto deset zbylých vojáků buď stojí opodál a voní ke kytičkám nebo též tančí a kloužou po zemi, přestože okolo žádný nepřítel. Žádný náznak tlačit se na nepřítele a zabít ho. To byl ten lepší případ. Když je ovšem protivník lehce rozhozen, budete si trhat vlasy šílenstvím, když vaše jednotky bez sebemenšího povšimnutí proběhnou kolem nepřátelské jednotky, kterou klidně nechají za sebou. Jak už bylo psáno, nemají o ní ani potuchy. Míří za jakýmsi statistickým středem celého oddílu. Celé to pak je zdlouhavé divadlo podivně pobíhajících mravenců. Se skutečným bojem to nemá nic společného.

Jízda přímo do pěchoty

Zpravidla následuje letecký den. Pěší jednotky jsou vymrštěny až 20 metrů do výšky a 30-40 metrů do dálky! To není vtip. Měl jsem pauznutou scénu, která připomínala Matrix Reloaded, kde Neo odhodí spousty agentů Smithů. Vojáci se opravdu rozletí do všech stran a jsou 20 metrů nad zemí. Je to naprostá šílenost.

Útok dělostřelectva

Jedním slovem - žádný. Jakékoliv dělostřelectvo je naprosto neúčinné. Ze 100 ran trefí jedna. I kousky zaměřené přímo na boj s pěchotou jsou pouze hračky pro smích. Když už udělají efektní podívanou zásahu, většinou se sesune k zemi jeden ze 120.

Dobývání hradu a krytí za zídkami

Děs a utrpení. Jednotky pofiderně stojí na hradbách a většinou nemají ponětí, že na hradbách jsou. Boje na hradbách jsou boje na zemi v bledě modrém, akorát že se modely do sebe překrývají a splývají. Ještě horší je to u zídek, kde nemáte ani šanci rozestavit celý oddíl do šířky, ale musíte ho dát do tří řad. 90 % času budete trávit tím, že oddíl se ne a ne nějak rozumně postavit. Celkově platí, že dokud všichni členové oddílu nesplní svůj rozkaz o pohybu, nezačnou bojovat. Mnohokrát se vám tak stane, že honem rozmisťujete jednotky do řady proti přibíhajícímu nepříteli, ale protože se nějaký nýmand kdesi zasekl anebo se někde cuká, 119 ostatních vojáků odmítá vystřelit či bojovat. Toto se děje při každém boji stále a dokola. Naprosto to drtí jakékoliv vaše snahy o boj. Vůbec nevím, jak toto prošlo betatestem.

Takových situacích bych přísahám mohl vypsat několik desítek, ale je to zbytečné. Celkově prostě dělají jediné- tvoří z Empire naprosto nehratelnou věc.

Jako perličku ještě jednu naprosto absurdní situaci, která jasně dokazuje smýšlení oddílů ve smyslu celku. Představte si, že nepřítelova jednotka ztratila morálku a rozutekla se. To se běžně stane (samo o sobě by to byl celkem dobrý prvek, ale pokud se stávají takové situace, že oddíl uteče, pak se rozmyslí a vrací se do bojiště, aby po první vystřelené ráně zase ztratil morálku, a tak třeba 10x dokola, je to trošku divné). Takový oddíl už má třeba jen 2 vojáky. Jeden se rozuteče na sever a druhý na jih. Co uděláte? Prostě kliknete na jednoho z nich, jedno kterého. Co udělají vaši vojáci? Utočí na pomyslný střed oddílu. Pokud se tedy jeden voják nachází v jednom rohu mapy a další v opačném rohu, váš oddíl o 120 členech doslova tancuje v prostředku mapy. Naprostý vrchol umělé demence. Jako hráč prakticky nemáte šanci tyto 2 vojáky zabít. Tato situace nastává téměř každou bitvu. Zapomeňte na to, že zadáte útok na oddíl a budete doufat, že bude zničen. Při sebemenší rozhozené formaci nepřátelského oddílu vaše jednotky zmateně pobíhají kolem nich a ne a ne je trefit. Musíte tak ručně zadávat místo, kam má váš oddíl utíkat, a doufat, že se srazí s nepřátelským oddílem, a poté ještě více doufat, že sami od sebe občas zabojují.

K tomu si připočtěte desítky infarktových situací, kdy oddíl někam klusem pošlete, ale když se podíváte za minutu, buď neklusá nebo se někde zasekl nebo dělá ještě něco horšího. Vaši trpělivost zkouší i absolutní výpadek vaší či nepřátelské AI, kdy se neděje vůbec nic. Klikáte, aby váš oddíl vylezl na hradby a nic se neděje? Běžná věc. Stojí nepřátelé pod palbou vašich kulek a ani se nehnou? Běžná věc.

Takto by se dalo psát ještě dlouho a dlouho. Empire: Total War je hra se spousty nápady a potencionálem avšak kritickým množstvím nefungujících věcí, které už byly ve většině obsaženy i v minulém díle i po několika opravách. Nikdo se toto nechystá opravovat. Je to hold vlastnost hry. Toto chování navíc ovlivňuje herní nastavení, které mám na maximum. Lituji člověka, který ho musí snížit a vidí tak ještě více ořezané chování jednotek.

Koukněte se na takové Company of Heroes. Tak se vojáci chovají inteligentně a intuitivně, až to hraničí s tím, že byste jim nemusel dávat rozkazy. Jasné, něco jiného je AI pro 100 jednotek a něco pro 1000, ale kdyby měli Empire 10 % inteligence CoH, byla by to skvělá hra. Všechny odborné časopisy a magazíny, které hodnotí velmi vysokými hláškami, NOTORICKY LŽOU a vezou se tak na vlně hype nebo píší slušné reklamní recenze.

Poměrně vtipně na tom je třeba games tiscali, které napsalo pochvalnou ódu a udělilo hře nehorázných 9/10. Vzápětí však vydali videorecenzi, která je dle mě velice objektivní. Vyzdvihuje klady (kvalitní čeština a relativně i dabing), které hra určitě má a nebojí se hodit špínu na spoustu záporů. Závěrečné hodnocení však neodpovídá možnosti hraní. Však i komentáře na daném webu tomu jasně odpovídají.

Videorecenze

 

Sepsáno 10.4.2009 10:43 do kategorie Game art

Komentáře

10.4.2009 15:26
# Kalimero
Včera jsem zkoušel jednu bitvu z bývalého Medievalu 2 a přestože se nedá mluvit o žádném zázraku, oproti Empire jsou to nebe a dudy. Nechápu jaktože se jednotky chovají 5x lépe ve starším dílu, ze kterého Empire vychází.
14.4.2009 17:33
# Petr
No stáhl sem si demo a myslel sem si, že plná bude lepší... Možná až vyjdou patche,a le jinak ani ránu. Těch bugů co tam vidim, je moc... Jinak nevim, ale Rome: TW mi přijde naprosto skvělý, co se UI, diplomacie, ovládání a grafiky (na tu dobu)... A btw, utý videorecenze je strašně rušivá "angličtina" komentátora, přece jenom "Empaj Toutl whór" zní strašně :D
14.4.2009 18:58
# Kalimero
Výslovnost není důležitá. Hezky je udělaná samotná recenze, která to bere hezky zeširoka a víceméně objektivně.

Rome sem kdysi taky hrával dlouhou dobu a taky si nepamatuju na nějaké problémy, ale před těmi lety není divu, páč jsme měli uplně jiné nároky a byly tak vypukaní z teho množství jednotek, že jsme lecos tolerovali.
1.5.2009 16:53
# Zdenek
souhlasím se všemi nedostatky, které jsi v článku evedl...a souhlasím i s tím, že hra je NEDOKONALÁ...ale rozhodně není špatná...osobně ji přes všechny nedostatky a nedokonalosti považuji za jednu z NEJLEPŠÍCH strategii v současné době a je to jedna z mála her, u které nelituji, že jsem si ji koupil...

a ještě bych se vyjádřil k AI Company of Heroes, které tady zmiňuješ...já si myslím, že má CoH nemá skoro ŽÁDNOU úroveň AI...vždyť nepřátelský vojáci chodí tam a zpátky po předem určených tratích...když dojdeš k nějákému checkpointu, tak teprve vyšle posily (dřív ne)...chodí na stupidní útoky po jednom...klidně nechá bojovat samotného tanka i když hned za rohem má další dva.....a každá mise se dá udělat jen jedním předem daným postupem......je jasné, že v takové hře nejsou chyby AI...protože AI nemá kde udělat chybu, protože neuvažuje vůbec

tím pochopitelně taky nechci říct, že CoH je špatná hra...ale na Empire nemá ani náhodou :)
23.5.2009 20:28
# Jeod
S touto recenzí zčásti souhlasím. Nicméně jsem ještě opravdu neviděl, že by se mé děla trefovala jednou ze sto pokusů...spíš tak na 30%, přičemž tenkrát si to opravdu lítalo kam chtělo, útok jízdy na pěchotu(alespoň u mě) nevyhodí žádného vojáka do výšky dvaceti metrů, pouze je srazí k zemi a vojáci nejsou (až na obličeje) úplně stejní. Co se týče těch zdí, vypadají poměrně realisticky (na nejvyší detaily). Nemám pocit, že by diplomaci byla stavěna na náhodě...můžete zkoušet dvacetkrát požádat odmítající stát o alianci, ale pokud jim něco nepřidáte, nikdy vám ji nepovolí. Když kupujete nové technologie, ceny se tam odvíjí podle délky vynalézání této technologie, a je tam určitý rozsah, který stát nepřekročí (stalo se mi, že stát chtěl za jednu technologii v různý počet peněz, ale jen o malou částku). Co se týče bugů, pak ano, tam není o čem mluvit. Hra padá při každých přílšžitostech, a samotná AI je opravdu na špatné úrovni. Když máte technologii "Střelba po salvách" (nebo tak nějak), dokud všichni vojáci z řady nedobijí, ostatní nevystřelí. Tedy stačí, aby jeden voják neměl nabito a než vaši vojáci vystřelí, je jich polovina mrtvá. Taktéž (jak bylo řečeno v recenzi) dokud se všichni vojáci nerozmístí do perfektně dokonalých řad, ostatní vůbec nezačnou střílet, přičemž pokud je jeden z nich v blízkém boji s někým jiným, jen velice zdlouhavě se odtamtud dá dostat a vaši vojáci budou do té doby jen stát. Stejně tak když chcete poslat někam( nebo na někoho) více oddílů vojáků...jeden z nich se na určené místo sice rozjede, ale ostatní si víceméně jedou kam chtějí, musíte je poslat jednotlivě. Co se týče vojáků na hradbách, nepodařilo se mi přinutit granátníky aby hodili dolů z hradeb své granáty, šly mi házet jen ze země na hradby. S zídkami sem problém neměl - sice se před nimi rozdělí na několika řad, nicméně jsou stále dobře kryti. Situace, kdy vojáci jen tak koukají na nepřítele a nechají na sebe střílet se sem tam také objeví, nicméně mám pocit, že s tím má někdy problémy i sám počítač. Souhlasím s problémem, kdy je nepřátelská jednotka jakkoliv rozdělená, v tu chvíli vaši vojáci vůbec neví co mají dělat. Taktéž se nesnažte zaútočit střelbou na vojáky, mezi nimiž a vámi je např. dům. Poměrně stupidní je i systém pěchoty boje s bajonety, kde (opět jak již bylo řečeno v recenzi) bojuje jen určitý počet vojáků, místo toho aby se na nepřítele vrhli všichni, nebo zbytek aby alespoň střílel. Taktéž pokud se k vám nepřátelská jízda blíží zezadu, mám obrovský problém přimět i třeba nečinné vojáky k otočení a útoku na ně. Co se týče Medievalu II, tak ten jsem moc nehrál, nicméně byl jsem rád, když mi vojáci alespoň jednou vystřelili a pak nedělali nic (Od té doby mi to stále psalo, že nabíjejí, nicméně nabíjení nemohlo trvat kolem desítek minut ani v té době), a když mi na nepřítele zaútočili, takže moc kladné vzpomínky na tuto hru nemám. Pokud jde o usedlosti, které již nejsou jen ve ašem hlavním městě, je to sice složitější, ale na druhou stranu je to realističtější. Na zemi není jen jedno jediné město ve kterém je všechna výroba apod.
Celkově však i se všemi těmito chybami a nedostatky se dá Empire: Total War velice dobře hrát, a i když mi Rome: Total War (Na tu dobu) přišlo lepší, myslím, že tato strategie téměř nemá konkurenci. Není dokonalá, ale to není žádná hra.:)
29.6.2009 23:35
# milka654
Ty věci což mněli být nejspíše narážky na ETW jsem zcela nepochopil.Je až příliš podivné, že když hraju ETW, tak vojáci nejsou na chlup stejní ta UI, také není taková jak tu píšeš atd..atd. Prostě mi to spíše připadá jakoby si nehrál ETW.Podle mně je milionkrát lepší než ostatní díly dohromady.Vidím to tak, že buď si to ani nehrál, nebo že máš tak hroznej komp, že si to sotva rozeběch.Shrnu to tak, že tohle co jsi tu napsal jsou z 90% lži. Já hraji již ETW dlouho a větší ( s prominutím ) hovadinu než je tento článek jsem nečetl.
29.6.2009 23:36
# milka654
A ať věříš nebo ne tak já jednou ránou z děla dokážu sundat 40 vojáků a nejednou !
2.8.2009 13:44
# Kalimero
ilka654: možná jsi hrál hru s nějakým novým patchem ale já nemám aboslutně žádnej důvod si vymýšlet. Co jsem psal tam byla pravda. Hru jsem hrál na maximální detaily bez vyhlazování a rozlišení 1920x1200 - mám dobré PC.
3.12.2009 20:25
# Malda
Rád bych se zeptal. Když mám anglickou verzi, jestli si můžu stáhnout češtinu a pokud ano, pak kde?
17.1.2010 16:58
# Vocas Veliký
kokoti tak to nehrajte...
17.1.2010 17:00
# Napoleon
Napolon bude lepší
30.7.2010 20:42
# Majk
Hej toto je fakt moc mě to připadá jako bys hrál všechno na low a nebo kdybys četl recenzi nějakého nooba a podle toho psal toto. To co tu píšeš je na 99% lež jediné s čím souhlasím je ta UI někdý jí trochu trvá než pochopí co jí dáte za rozkaz ale to se mi zatim stává sem tam.A s těma dělama je to taky kktina jsou nepřesné ale to v té době byli taky já sem sundal na 4 rány celé generálovi bodyguardy. Fakt nenechte se touto recenzí odradit doporučuju stáhnout demo a podle toho posoudit to co tu píše sou sračky nejvyžší třídy.
25.8.2010 9:58
# Radek
Naprosto souhlasím s recenzí. Co mě dorazilo: Útočím na pevnost artilérií, která rozstřílí hradby tak, že v nich nechá malé mezírky. Dále není schopna střílet na vojsko, které se schovává uvnitř hradeb, přestřelit, prostřelit, nic. Nezbývá, než poslat pěší do mezírek v hradbách. Další jednotku pošlu vylézt na hradby. Stojí nepřátelským jednotkám v zádech, na jednoduchý pokyn střílet vůbec nereaguje, seběhne dolů na zteč, kde je pobita, (přesto, že je vypnutý režim boje z blízka). Chci vpadnout do zad nepřátelům, takže dávám pokyn, aby některé z mých jednotek prolezly jinou skulinkou v hradbách a vpadly nepřátelům do zad, nemožné, stále se tlačí jen tou jednou skulinkou. Následně se mi všechny jednotky vzdají a rozutečou, i přes početní převahu. Nepřátelské jezdectvo se prožene kolem mé artilérie, kterou nechá bez povšimnutí a nechá se rozstřílet. Toto je výsměch všem strategiím a zdaleka nestupidněji chovající se hra série, i hra Rome TW byla hratelnější. Krásně to vypadá, pokud se člověk nedívá z blízka, hrát se to absolutně nedá.
8.10.2010 23:28
# Pepan
Nezapomeňte, že pokud dáte jednotce povel "ty" střílej na "ně" a cílová jednotka se stáhne - vaši běží jak kokoti za nima, a pak je lovíte po celé mapě (nejsou-li zničeni).Chce to hodně patchů, ale hrát se to dá...
16.10.2010 12:50
# valhera
spojenectví a diplomacie vychazi z historie, takze nemuzete Brity spojit s Francii, to da rozum :)
5.5.2011 21:21
# Báruk
Bít či nebýt...
16.9.2012 15:19
# 10doktor10
je vidět, že jsi si to zahrál na chíli a hned soudíš, ale vůbec tomu nerozumíš. Že děla nikomu neublíží a co čekáš když na začátku jsou zastaralá děla na úrovni 17. st. Hraj do konce a budeš mít střely co zabijou i 30vojáků naráz.
7.9.2014 9:45
# mrkev
V tyhle recenzi piřadně kecas. Hral sem to na středni grafiku a jeto luxus.
A jak pises že všechny hry ze série
jsou špatné,tak si zkus zahrát shogun 2 nebo rome 2
18.12.2017 13:37
# rosta
nemyslim ze autor clanku si cokolvek vymisla, urcite vsak nejake veci a mozno aj vela veci doriesili patchmi. Rozhodne je ale pravda ze UI je dementna p*cov**a ktora celu tuto hru, a vlastne celu seriu nehorazne stahuje dole, aspon v mojich ociach. Ale aj inych vela veci je zle. Je trapne ze rovnake velmi stupidne chyby sa vyskytuju napriec celou seriou. Obcas mam pocit ze je to stale ta ista hra z preskinovanimy unitami a opevneniami. Na druhu stranu TW moc konkurencie nema a urcite kvality sa jej nadaju upriet. Hral som iba rome :TW a shogun2:TW medieval2 trocha. Som zvedavy co sa zlepsilo v Rome2:TW ktory si uz peknych par rokov planujem zahrat. Moje zbozne prianie je ze sa objavi nejaky tim ktory spravi hru z nadsenim a citom ktory CreativeAssembly proste postrada, a pre ktory nebude na prvom mieste zarobit ale spravit uzasnu hru
Napsat komentář
Ondřej Vašíček