zobrazit rychlé menu

Cinema rychlovky: Miami Vice, Big Lebowski, Control

Krom, pro mě typičtějšího (v budoucnu) rozebrání určitého filmu až na kost, ve smyslu pointy, příběhu a subjektivního pocitu, bych rád jednou za týden až 2 stručně popsal filmy, které jsem viděl nedávno, nebo si zaslouží být popsány. Snad vám občas budou inspirací pro váš výběr, popřípadě místem k diskuzi. Dnešními třemi kousky se staly posledně viděné filmy. Miami Vice, Big Lebowski a Control.

Miami Vice

281020082135142912Tenhle film má jednu cennou zvláštnost. Naprostá absence holywoodských šablon. 90 % filmů, co dnes člověk vidí, odhadne v prvních 10 minutách. Miami Vice paradoxně netrpí žádnými zvraty ani složitým dějem, přesto nikdy nevíte, co se stane. Kouká se na to uplně jinak. Nejste tu zasypáváni desítkami výbuchů ani křivkami krásných slečen. Naopak jsou vám dávkovány až nezdravě reálné výkony herců, sympatický průběh a závěr, který vás po zamyšlení potěší. Není to zvrat, není to překvapení - je to jak celý zbytek filmu - příjemně nehrané a reálné. Příjemný film, který nijak netlačí na pilu (na akční film), okořeněný pár syrovými záběry, velkým smyslem pro detail a krásným pocitem po shlédnutí. Film, který má bohužel také pár slabších míst (méně uvěřitelných) a bez výrazné pointy, která dává šanci filmům chlubit se 90+ hodnocením a místy násilně použité nefilmové skladby. Miami Vice si rozhodně zaslouží 80 % za nevšední podívanou.

Big Lebowski


2810200821353657921Uplně mě děsí, když všude slýchávám a čtu, jak je tento film super, originální, plný vtipu a podobně. Od filmu jsem nic neočekával a přesto jsem nestačil věřit svým očím. Vždyť se tu nejedná o nic jiného než hodně špatné béčko. Stupidní příběh, který se svou zamotaností (v roce 98 asi znamenalo překombinované = sranda) stoupá v mém žebříčku největších stupidit, a nesympatický bezcharakterní hrdina, který není tzv. správňák ctící morální zásady společnosti (jako Dexter nebo My Name Is Earl, kteří jsou narozdíl od Big Lebowského sympatiční - pro společnost darebáci, morálně však klaďasi), jsou 2 hlavní důvody, které sráží asi 5 momentů, kdy jsem se zasmál. Zbytek filmu jsem se pronudil, vrtěl hlavou nad tím, co si o mě režisér myslí, když doufá, že se budu smát laciným a ubohým fórkům. Měl dokonce několikrát chuť se nedodívat, což se mi opravdu často nestává. Popravdě bych o moc nepřišel. Hodně se tu také mluví o hereckých výkonech. Pánové a dámy, herecký výkon znamená, když postava dokáže přesvědčivě zahrát svou roli (většinou nás ohromí scény nevídané ze běžného života). Pokud se ale někdo chová jako hovado, nepovažuji za správné vyzdvihovat herecké kvality. Možná jsem viděl jiný film než vy ostatní. Tento rozhodně neoplývá přemírou kvalit. Big Lebowski mě nepřesvědčil více jak na 40 %.

Control

2810200821345587422O Joy Division jsem nikdy neslyšel (však jsem byl tehdá na hůbách), jejich skladby pravděpodobně také ne, protože vše, co jsem slyšel ve filmu, bylo šedé a anonymní bez špetky něčeho, co by mě oslovilo. Když by se mě dnes někdo zeptal, ať mu řeknu kapelu s hudbou, která ve mě vyvolá absolutní nic, tj ani nadšení, ani pocit se rozhýbat ani zamyšlení ani hnus, řeknu Joy Division. Film ale není pouze o muzice, ale především o životě Iana Curtise, zpěváka skupiny Joy Division. Pokud pominu "tragédii", že někdo tak mladý a zřejmě objektivně i nadaný skončí život, musím se nad smyslem filmu velice divit. Ruku na srdce. To, co se na plátně děje, je ukázkový případ lidí, kteří žijí ve vlastním světě a reálný svět je pro ně pouhou šablonou. Na jednu stranu jsem také velký přemýšlivý snílek, ale je nutné být i realista. Ian Curtis nemá absolutní schopnost se s realitou vypořádat a poměrně snadno řešitelné problémy si nechá ve své hlavně přerůst v neřešitelná dilema. Pokud film alespoň z půlky vypraví pravdu, byla jeho smrt naprosto zbytečná a neopodstatněná. Kdyby se měl pod podobným "tlakem" složit každý, byly by sebevražedné budky byznysem doby. Film je z tohoto pohledu jedna velká nafouknutá bublina. Je to škoda, protože jinak se na to poměrně krásně dívá. Z pár záběrů by byly skvělé wallpapery. Herecké výkony se rovněž nemají za co stydět. Taková malá zajímavost - když jsem viděl trailer, myslel jsem si, že jde o klasické drama, kdy to muzikant nezvládne a začne brát drogy (což buďme rádi, že je děj ještě takový, jaký je). Důvodem byly Curtisovy výrazy při vystoupení. Jedna věc je styl, druhá vypadat při zpěvu jak zfetovaně ožralý a smyslů zbavený. Jeho styl vyvolává úsměv na tváři. Přesto lepší být originální než šedý. Control pro mě byl zážitkem na 65 %.

[:: Nebýt překvapení v podobě Miami Vice, obávalo se AlterEgo o svůj vysoce "objektivní" pohled na obecně kladně hodnocené filmy. ::]

Sepsáno 28.10.2008 22:41 do kategorie Cinema

Komentáře

29.10.2008 11:34
# iHyik
Big Lebowski - uhodils hřebík na hlavičku
29.10.2008 12:25
# twoothy
to co si napsal o filmu Big Lebowski je podle me uplna blbost, asi mam jiny citeni a filmy nejspis hodnotim uplne podle neceho jinyho nez ty, ale ze si se v tomhle pripade sekl by ti melo docvaknout kdyz si prohlidnes hodnoceni na csfd.cz a prectes komenty lidi, ktery vedi o cem pisou ;-)
29.10.2008 14:14
# iHyik
twoothy:No to je právě to zajímavý, že každej má svůj názor a Kalimero je kabrňák v tom, že ho řekne, ačkoliv se asi nemusí všem líbit... A neřekl bych, že na csfd.cz všichni vědí o čem píšou
29.10.2008 16:32
# Macinka
twoothy: Na csfd.cz mají lidi na filmy podobný nebo stejný názory ale jen kvůli tomu, že si pročetli příspěvky těch "silnějších" a chcou se jim vyrovnat,tak proto hlasují tak,jak ostatní, a dávají podobný komentáře, i když se jim tím filmem filmaři zas tolik nezavděčili. Mě se taky spousta filmů,co jsou hodnocený na csfd úplně jako bestovky, nelíbí. Člověk se nemusí seknout ve svým názoru jen podle názorů jiných.
29.10.2008 16:42
# Quajak
Asi si hodně povrchní když dáš miami vice což je absolutní americká tuctovka 80 a [b]Big Lebowkimu[] tak nuznou 40.
Podle toho co píšeš si moc filmů neviděl a zřejmě podle toho že je nepochopíš.
29.10.2008 17:02
# Kalimero
Jojda. To se ale strhli horlivé názory.
iHyik: tušil jsem, že se lidem nebude líbit můj názor na Big Lebowského. Nehodlám ale jen proto "jít s davem".
twoothy: věděl jsem, že Big Lebowski je hodnocen kladně. Dokonce jsem se na něj díval na velice silné doporučení mého kamaráda. CSFD je dobrý rádce, dle kterého se dá orientovat, ale není to DOGMA. Respektuji názory lidí, kterým se styl filmu líbí. Stejně tak ale jsou lidé, kterým se oprávněně nezavděčil. I na csfd najdeš názory, že jde o přechvalovaný film. Hodnocení filmu bylo vždy ryze subjektivní, zde to jde krásně vidět. Není však dobré říkat někomu, že má špatný názor, jen protože ty máš jiný. Je to jakobys tvrdil, že zelená je dobrá a modrá špatná :)
Macinka: Naprostý souhlas. Lidé opravdu mnohdy dají na csfd vlnu. Když dokouknout film, současné hodnocení je určitě ovlivní. Bylo by zajímavé vzít pár vzorků, pustit pár filmů a nechat je, aby je okomentovali bez jiných vodítek. Bychom se dověděli zajímavé věci.
Quajak: stejná odpověď jako twoothymu. Jinak já jsem velký filmový nadšenec, viděl jsem spousty filmů i ty co se i nás nikdy nevysílal v kině tak v televizi. Názor si ale dělám sám a nenchám se ovlivňovat. Já bych stejně tak o tobě mohl říci, že ty filmům také nerozumíš, protože ono americké miami vice, je mezi řádky opravdu zajímavý film, který ho odlišuje od konkurence. Když jsi to tam neviděl, tak teddy také nerozumíš filmu? :) samozřejmě že ne. Pouze na tebe film jinak působil. Příště proto pozor na to jaké vynášíš absolutní soudy.
29.10.2008 20:25
# jaily
Já ani jeden z těch filmů neviděla a tak toho moc nemůžu hodnotit.Ale dobře,taky nejdu s davem:Majami vajs 79%,Big Lebovskí 41%,Kontrol 65%.A teď doufám,že mi někdo začne nadávat a hezky si se mnou ostře vymění názory......
30.10.2008 17:50
# iHyik
Kalimero: však já to tak myslel...nebo tys to tak myslel? hmm, jo, já to tak myslel a ty asi taky. je dobrý nejít s davem...taky nerad pochoduju jak robot
30.10.2008 18:01
# Kalimero
iHyik: vím, přikyvoval jsem ti. Na druhou jsou typy lidí, kteří dělají vše, právě aby šli proti davu, což je zase opačnej extrém.
30.10.2008 18:14
# iHyik
Kalimero: jo, ale těm já zas taky fandím, (i když teda jenom některým) protože to je odvaha (která však často hraničí spíš s magorstvím)...důležitý je mít hlavně svůj vlastní názor, jinak je člověk troska
31.10.2008 7:51
# twoothy
Kalimero Netvrdim, že tvůj názor na Lebowskiho je špatnej, jen sem prostě cejtil potřebu napsat co si o tom filmu myslim já, po tom co si ho tak zkritizoval... Navíc sem si teď uvědomil (podle toho co tu čtu), že je tento film pro diváky i rozporuplnej, za což má u mě další :) . Jinak jak si psal o tom ovlivnění lidí na csfd.cz , v tom s tebou souhlasim, kolikrát sem byl i já, to přiznávám. Možná by se nemělo ukazovat hodnocení dokud to člověk neohodnotí sám, ale těžko říct, takovýhle řešení je spíš kontraproduktivní než pomocný.
31.10.2008 19:31
# Kalimero
twoothy: jj, kdyby lidi neviděli hodnocení, tak by tam nechodili. Tuhle kamarád mi říkal: "Tož já bych temu temnýmu rytířovi dal taky 4*, ale když všici dávali 5, tak jsem dal taky". :) úsmévné a typické. Někdy třeba člověk neví, tak se ovlivní, nebo si někdy myslí, že to nepochopil tak jak měl a ze studu přidá.

Uspěch Big Lebowského u diváka je asi hodně závislí na stylu, než u jiných filmů, proto takové rozdíly.
3.11.2008 18:31
# Quajak
No budiš :) jinak ja sem hodně fanoušek kontroverzních a taky hodně béčkových filmů :) co je třeba hodně dobrá věc tak třeba Planeta terror, Dünyayi kurtaran adam, ... atd to sou filmy kde člověk moc nečeká a muže být jenom potěšen
5.11.2008 18:37
# sh_
To, co jsi napsal o BL je tvůj osobní názor. Vyvracet ti ho nebudu i když si myslím, že není uplně optimální.
14.11.2008 5:43
# Trait
zdravím,film Miami Vice sem videl uz driv,ale nejak me nezaujal,proste klasicka tvorba holywoodu,ale obcas se oddechovka hodí,proč ne?
Chci reagovat na hodnocení filmu Control,sam sem jej videl a musim rict,ze se mi opravdu hodne libil,osobne si myslim,ze clovek,ktery nikdy neslysel Joy Divison tu atmosferu ani moc pochopit nemuze,sam JD neposloucham dlouho,ale celkem me oslovuje a diky tomu dokazu prekonat i treba napis "HATE" na bunde,cemuz bych se jinak skvele zasmal. O "vyrazech pri vystupovani" asi jen tolik, ze kazdy zpevak/zpevacka to ma jinak,nekdo ze sebe dava vsechno,nekdo stoji, nekdo praktikuje stage-diving a nekdo pije jeden fernet za druhym.
14.11.2008 17:39
# Kalimero
Trait: bohužel máš asi pravdu. Má neznalost Joy Division mě nedovolila do filmu naplno vstoupit. Ohledně toho projevu to bylo jen takové rýpnutí, jinak s tebou souhlasím. Každopádně ten film určitě neberu jako špatný, pouze mě neoslovil z výše zmíněných důvodů.
19.11.2008 4:22
# stojan jakotyc
to je tak když každý jelito si myslí, že může dělat filmového recenzenta... dát big lebowski 40%...
19.11.2008 14:56
# Lucy
Já bych také chtěla reagovat na názor na Control, film jsem viděla i přesto, že Joy Division jsem předtím neznala a film se mi líbil. A díky němu jsem se i o skupinu začla více zajímat. Myslím, že za Ianovi výrazy na pódiu mohl i jeho psychický a zdravotní stav. A nebo se mýlím a byla to jen jeho osobní zvláštnost...
20.11.2008 16:14
# Kalimero
stojan jakotyc: copak někde píši, že jsem filmový recenzent? :) pouze jsem napsal svoje subjektivní pocity ze sledování toho filmu. Mám snad měnit vlastní názor jen dle toho, abych šel s csfd davem?
Za svoje názory ne nestydím. Chápu že se někomu ten film líbí. Pouze jsem napsal zvůj názor, toť vše.
22.11.2008 0:42
# Coconut
Jasně, film Miami Vice je jen další odvar kriminálek. Jeho popisek "za nevšední podívanou" by se spíš hodil k Lebowskimu. Páč ten narozdíl třeba od našich filmových flákačů tak žije z přesvědčení a nesnaží se to nějak trapně změnit (o čemž bejvaj český filmy).

PS: odkdy musí být hrdina filmu "good guy"?
23.11.2008 13:48
# Kalimero
Coconut: já někdy psal, že hrdina musí být good guy? Naopak. Jak jsem psal k Big Lebowskému, jsou zde "záporní hrdninové". Například Earl ze serálu My name is Earl. Je to nezaměstnanej flákač, kterej se navíc fláká se svým bratrem. Plní sice svůj "seznam dobrých skutků" ale pro společnost to jsou pořád flákači. A co pak Dexter? Je snad vrah hodný hrdina? :) Nezaláží na tom, že zabíjí jiné vrahy. I on je vrah.

Mě prostě Big Lebowski nesedl. Nesmál jsem se u něj, vtipi mi přišli povrchní, jeho postava mi byla nesympatická. Je to prostě velice silný subjektivní pocit při shlédnutí filmu. Nebudu říkat že je to dobrý film jen proto, že má dobré hodnocení na csfd. Stejně tak vám nenutím svůj názor
23.11.2008 20:53
# Dude
Bože můj!!Sem jsem zabloudil omylem a doufám že už se to nebude opakovat!!!!Ty máš vkus jako totální implicitně zduněný hovado!Dát takový sračce jako M.Vice takové ohodnocení napovída o tvim vkusu...Kámo radim ti dobře:koncentruj se na nejakou jinou činnost,než je psaní blábolů...(omlouvám se za silná slova,ale nemohu si pomoci)
23.11.2008 22:22
# Kalimero
Děkuji za poklonu, pane "MůjNázorJeJedinýSprávnýAtiCoSiMyslíOpakJsouZnuděnýHovada" :) O tvé osobě to vypovídá vše
2.1.2009 21:58
# kule
Co to je za trapárnu napsat o filmu, který jsi nepochopil, že je béčkový? Pokud se mi nějaký film nelíbí ale jiným lidem ano, tak jsem ho prostě nepochopil a dál to neřeším.

Lebowski se líbí lidem se specifickým smyslem pro humor, vkusem a pro ně se stal kultovní záležitostí. Ty mezi ně nepatříš, což neznamená že jseš vůl. Proč ale soudíš něco k čemu nemáš buňky?!!!


5.1.2009 17:09
# iHyik
kule: a co na tom vidíš špatnýho? "Pokud se mi nějaký film nelíbí ale jiným lidem ano, tak jsem ho prostě nepochopil a dál to neřeším." To je věta teda. Přemýšlel jsi nad tím, že jsi třeba ten film nepochopil ty a Kalimero jo? Anebo prostě je to JEHO NÁZOR, tak se s ním pokus vyrovnat? To je dost arogantní říct tohleto. "Ty mezi ně nepatříš, což neznamená že jseš vůl. Proč ale soudíš něco k čemu nemáš buňky?!!!" Tos tam mohl rovnou ponechat toho vola. Panebože, není náhodou demokracie... svoboda slova?
6.1.2009 20:24
# Kalimero
Kule: dle tvého pofidérního názoru vyplývá, že pokud se na planete vždy najde minimálně jeden člověk, kterému se bude film líbit, tak ostatní kterým se nelíbí ho nepochopili, nemají právo se k němu vyjadřovat a ten film je prostě dobrý :)
Velice úsměvné
11.1.2009 0:48
# kule
Někomu se film nelíbí protože nedorostl jeho kvalit, někomu se tentýž film nelíbí protože má naopak náročnější vkus. V tom druhém případě ale chápe co se těm druhým na tom filmu líbí a jak ten film vlastně funguje. Ty bohužel dle tvé "recenze" patříš k té první skupině.
14.1.2009 22:34
# iHyik
kule: ale no tak, to je tak spekulativní téma :D se musím fakt jen zasmát
15.1.2009 23:15
# Veber
No, tak Control by měl u mě mnohem víc, mě příběh dostal o to víc, že byl dle skutečnosti. Upřímně, kdyby někdo natočil můj život, bylo by to zajímavé? A přesto Control pro mě byl víc než zajímavý...
5.1.2012 10:04
# Karlito
40 % Lebowskimu a 50% v jinym clanku pro Grand Torinu ... to mi staci k tomu, abych te nebral vazne :D
Napsat komentář
Ondřej Vašíček