zobrazit rychlé menu

Mirror’s Edge: zářivě temná budoucnost

Kdysi toto město pulsovalo energií. Bylo špinavé a nebezpečné, ale zároveň živé a krásné. Nyní je uplně jiné. Změny zpočátku přicházely pomalu. Většina lidí si jich ani nevšimla, nebo je to nezajímalo a akceptovali je. Zvolili si život v pohodlí. Ovšem někteří ne...ti se stali našimi klienty.

2503200922081074514

Mirror's Edge je především umělecký zážitek, na který kdosi náhodou nalepil originální herní prvek. Je to originální futuristické prostředí plné sytých kontrastních barev a dokonale tematické hudby vtahující vás do mrazivě tichého světa poddajnosti a vzpoury. Vítejte ve světě Mirror's Edge, kde jediná záchrana je útěk.

Od Mirror's Edge se už před vydáním hodně očekávalo. Pohled první osoby dotažení k dokonalosti, moderní parkourová tématika a nevšední příběh, byly největšími trumfy marketingového oddělení Electronic Arts, pod nimiž Dice (například série Battlefield) na Unreal 3 enginu vyvíjeli tento mnohdy nedoceněný skvost.

Tahle hra je krásným příkladem, kdy marketing tak šíleně tlačí na pilu, aby prodal svůj produkt, že tak zastiňuje pravé kvality hry. Dice si tak potichounku vyvíjí svůj klenot, do kterého vloží spousty skvělých nápadů, a odvedou moře kvalitní práce, kdežto kolegové z EA prezentují zhruba to, co by se mohlo veřejnosti nejvíce zamlouvat.

Mirror's Edge trailer

Doporučuji přepnout na HD, počkat, než se načte, a poté rozkliknout na celou obrazovku. Video má 1280x720

Mirror's Edge totiž v žádném případě není o parkouru. To zaprvé. Hlavní hrdinka Faith sice využívá svůj pohyb a končetiny (zdráhal jsem se použít slovo tělo :)) jako hlavní zbraň, ale podobnost s parkourem je tu čistě náhodná. Neděláte tu žádné triky nebo salta, ani neběháte pro radost či jako sport. Vývojáři tu parkour ani nijak nezmiňují a to je jenom dobře. Schopnosti Faith tak krásně zapadají do filosofie světa, který je druhou věcí, jejíž prezentací se marketing 2x nepřetrhl. Oproti příběhu, který tu popravdě opravdu není nijak dechberoucí, je totiž svět tím nejlepším, co Mirror's Edge přináší.

Žádná hra na mě svým světem ještě nikdy nepůsobila tak silně, jak vám dá Mirror's Edge dýchnout lehce futuristické a dobrovolně komunistické atmosféry. Na každém kroku vidíte snahu o vytvoření dokonalého světa (ne vývojáři, ale obyvateli města). Z ulic zmizela špína a lidská spodina, vystavěny byly nádherné vysoké skleněné mrakodrapy spolu s ostatními budovami, kde bílá barva se světlem tvoří dominantu barevné škály, jež trhají syté kontrastní barvy, jako je červená, modrá, žlutá, zelená nebo oranžová. Krásné na nich je, že to nejsou dokonalé jednolité plochy, jak by si režim asi přál, ale v rozích a zákoutích takto obarvených stěn a  předmětů najdete lehkou špínu, na povrchu škrábance a další věci, která vás vytrhnou z iluze dokonalosti a dávají jasně najevo, že jde pouze o přetvářku. Jsou to jedny z nemála detailů, které hru dělají tak unikátní. Počasí je za každého okamžiku dokonale slunné, jako by ho ovládal zdejší režim. Ve hře je ten nejlepší DoF (Depth of Field), který jsem dosud viděl. Efektní a přirozený současně. Nevšimnete si ho pouze, když máte v blízkosti předmět, na který se zaměříte a pozadí se rozmaže, ale například když v rychlosti vyrazíte dveře a před vámi se zjeví celé město. Nejdříve vás ozáří světlo, na které si váš zrak hned zvykne, stejné jako znovu zaostříte své rozostřené vidění. Přesvícení (bloom) tu má také své opodstatnění a není to pouze škaredý efekt do počtu. Celé je to něco, co se nedá v žádném případě popsat, musí se to vidět.

Toto vše se velice svižně hýbe. Na mém dvoujádru 2,66Ghz, 8800GTS 512 a 2GB RAM, jsem si dopřál velice plynulé hraní (50+) po celou dobu na vysoké detaily bez vyhlazování při rozlišení 1920x1200. To už je, panečku, rozhled na město. Ve hře je možné zapnout i Ageia PhysX fyziku, pokud máte Nvidia kartu řady 8 a vyšší nebo přímo PhysX kartu. Fps ale klesnou o 20-30 fps za efekty, které nemění hratelnost a téměř nejdou vidět, natož si jich všimnout.

2503200922061770592

DICE šli pevně za svým cílem a koncepcí. Dlouhé měsíce pracovali na papíře, aby byl výsledný herní zážitek dokonalý, o čemž vás přesvědčí hned první minuty hraní.  Po krátkém úvodu, kdy pozorujete Faithiny dovednosti, se tato sympatická euroasijská dívka s tetováním pod okem dostává pod vaši kontrolu...

Stojím na střeše velkého mrakodrapu a přesto se kolem mě tyčí hory mnohem vyšších budov. Jasně čistou oblohu krájí v dáli letící letadlo. Jeho pohyb se zdá ze zdola lenivě pomalý a tichý tak, jako se zdám já těm mravencům dole na ulici. Hrstka obyvatel v jednolitém, dokonale čistém oděvu spolu s pár projíždějícími automobily ani zdaleka nedává pocit živosti. Pamatuji doby, kdy naše rozčílení stoupalo v ranní městské zácpě...ale byl to život. Důkaz života a svobody.

Rozbíhám se, abych nabrala rychlost. V tom tichu, které tu nahoře vládne, se cítím sama sebou. S narůstající rychlostí slyším stále hlasitěji svůj dech. Na okraji budovy se ladně, přesto silně, odrážím a letím. Pár obyvatel si na zlomek vteřiny všimne rychlého stínu. Nevěnují mu pozornost...

Při hraní si uvědomujete, že ani moc nehrajete. Rozhlížíte se po té kráse všude okolo, nakukujete přes okraje budov na dění pod vámi a do toho všeho vás vtáhne dokonalý soundtrack, který je krom úvodní skladby Still Alive od zpěvačky Lisa Miskovsky a pár akčních kousků složen čistě z ambientních skladeb. (Pokud nevíte, co je to ambientní hudba, doporučuju hezký popis na wikipedii - ambientní hudba). Ta neuvěřitelně krásně udává hlavní tón celé atmosféry hry. Bez ní by byl Mirror's Edge méně než poloviční. Hudebního pozadí se mnohdy ani nevšimnete a o to silněji se prolne se samotným hraním.

Mirror's Edge Trailer

Doporučuji přepnout na HD, počkat, než se načte, a poté rozkliknout na celou obrazovku. Video má 1280x720

Hratelnost se tu přesouvá až na druhou kolej. Přestože se všude můžete dočíst o po určité době nastupujícím stereotypu, já se bavil stejnou měrou od začátku do konce. Většinu kapitol bude vaším úkolem sice přesun z místa A na místo B, ale což, o to tu přece běží. Občas se něco zvrtne, občas před někým utíkáte, jindy zase někoho honíte. To vše v různých prostředích. Dominantou jsou už zmíněné střechy mrakodrapů, ale zavítáte i do spousty interiérů, kanalizace, skladiště, vědeckého komplexu, lodě a to vše proloženo stylovými kreslenými filmečky. Hraní je velice plynulé a intuitivní a současně se musíte snažit, protože hra za vás nevychytá každou nerozvážnost, jako v Assassins Creed, kde spadnutí ze střechy se vám mnohdy nepodařilo, ani když jste chtěli. Klidné chvíle rozhlížení totiž rády střídají zběsilé akce, kde záleží na každém vaším pohybu.

2503200922015256942

Celou hru projdete za pohodové 3 dny i dříve, což není maraton roku, ale herní zážitek vám prodlouží další režimy, kde se snažíte určité úseky zdolat pod časovými limity, za což jste odměněni hvězdičkami, dle překonaného limitu. Snad první hra, kde mě tento typ hraní opravdu bavil a nebyl zde jen do počtu.

Mirror's Edge je nadmíru originální titul, u něhož jsou recenzenti zbytečně tvrdí při hodnocení a neumějí ocenit pravé přednosti. Buďme rádi za vývojáře, kteří nevyrábí 101. díl té stejné hry a snaží se o invenci v herním byznysu. 90 %

Vyzkoušejte si Mirror's Edge 2D zdarma!

Sepsáno 25.3.2009 22:34 do kategorie Game art

vize budoucnosti +
grafický styl +
hratelnost +
originalita +
ambientní soundtrack +
90 %
- délka

Komentáře

26.3.2009 15:08
# iHyik
všude okolo jen chvála, asi to bude stát za to :)

těmi pohyby a tak mi to hrozně připomíná Assassin's Creed (pro mě nejdokonalejší hru, co jsem kdy hrál)
26.3.2009 16:05
# Kalimero
Assassins Creed je také bezvadná hra a její vytýkáno to stejné. Po čase stereotyp. Je pravda, že u AC to tak opravdu je. Assassins Creed má trošku širší záběr. Šplhání je jen jedním prvkem z celé hratelnosti. Zde ani tak nešplháš jako spíš překonáváš překážky. Vše je dosti rychlé a akční.
26.3.2009 17:37
# iHyik
To je pravda, po pár misích zjistíš, že ty další se liší jen cílem mise. A navíc mám ten pocit, že hlavní padouch jde snadno objevit již v úvodních videích (zatím jsem to nedohrál). Ale Mirror's Edge si seženu, rozhodně
11.4.2009 12:07
# Tomcany
Prosil bych poopravit sekci, kde se píše, že Faith nepoužívá parkour a zdůvodňuje se to tím, že nikde neskáče triky, ani salta. Zaprvé: Parkour také není o saltech. V Parkourovém běhu se žádné efektní věci nepoužívají. Zadruhé: Faithtiny pohyby vycházejí z parkouru a dlouhých let jeho vývoje. Používá celou řadu technik parkouru. Tic tac, cat leap, planche, roll, wall run, speed vault, wall pass a další...

Neplést si prosím pojmy parkour a freerun. Nejjednoduší vysvětlení rozdílu mezi nimi: parkour - efektivní pohyb, freerun - efektní pohyb.

parkour.cz
12.4.2009 16:33
# Kalimero
Nejsem sice odborník na parkour a se salty jsem se asi sekl (ale v různých videích jsem viděl jak se lidé při parkouru odráží od stěn a dělají salta či podobné otočky). Pořád to nic nemění na tom, že v celém Mirrors Edge není slovo parkour ani jednou zmíněno stejně jako tebou vyjmenované "triky". Ono je sice pěkné, že se v parkouru obyčejné skoky s tím že se chytím za zeď a podobné věci pojmenovávají speciálními názvy, ale s tou hrou to nemá nic společného. Beru na vědomí že určité její specializované pohyby z parkouru vycházejí, ale okolo toho se ta hra netočí, což se mi právě líbí. Až bude hra, kde cílem bude běhat městem, cíleně dělat určité "triky" (což v ME vůbec neděláte, používáte pouze tlačítko pro skok, směrové šipky), budete si vést statistiky co jste zvádli, co ještě ne a ve hře se alespoň jednou slovo parkour objejví, pak to bude hra kde se doslova používá parkour, jak píšeš. Mirrors Edge má dle mě vyšší ambice než sportovní hříčka a parkour se tam nepoužívá, jen z něj pár pohybů vychází, což z hlediska celé hry je kapka v moři.
Přesto díky za upozornění.
1.11.2009 19:41
# Traceur Krikri
Mirrors Edge je pro mně líbivá hra. Pohyb bych řekl, že je velmi dobrý. Nic bych na ni neměnil až na příběh. Ale nezlobil bych se kdybych mohl např. skočit monkey nebo konga do cat leapu, udělat demi tour apod... přesto Parkour velmi přirozený a mám pocit jako bych zrovna trénoval. Samozřejmě pár chybiček by se našlo, ale když tvůrci u Mirrors Edge 2 něco doladí z pohybu a nahrají obrovskou atmosféru děje, bude to výborné. A určitě bych souhlasil s vlastním editorem prostředí. Aby si mohl člověk trošku vytvořit své vysněné spoty, které asi jen tak nenajde v realném světě.
1.11.2009 19:50
# Traceur Krikri
Kalimero - Slovo Parkour se ve hře netočí to máš pravdu. Ale všechny pohyby ve hře jsou parkourové techniky, nebo-li parkour. Protože i běh je parkour, obyčejný skok je parkour. Parkour není sport a ani tak není brán, je to pouze volné překonávání překážek a to co nejrychleji a nejefiktivněji. Tím pádem vlastně vše v Mirrors Edge. Hráč má ve hře úplnou volnost pohybu a kdyby se jednalo o techniky tak to už není ono. Ale jak sem psal v předchozím příspěvku ty techniky...psal jsem je tam proto, protože, kdyby ve hře byli tak je ten pohyb ještě v různých situacích rychlejší a efektivnější.
30.12.2011 0:14
# Carl114
Je to určitě fajn hra, jen bohužel tolik nevydělala a stala se tak pro tvůrce nezajímavá. Ale v mnoha ohledech byla přelomová a je...sice na kratší dobu, ale je zábavná. Jako traceur (člověk, co dělá Parkour) musím říct, že největší vada je, když postavička neudělá to, co zrovna chcete. Jelikož ve skutečném světě na co myslíte, to v Parkouru prostě uděláte, ale ve hře můžete myslel jak něco vyskočit, ale postavička si udělá prostě své (třeba se hloupě přetočí na záda a padne na zem, moc užitečné). To je něco, co prostě neskousnu a říkám si, že je lepší jít skákat ven. Jinak je škoda tak krátkého příběhu, ale i tak je to hezká hra a každý kdo má rád sport by si ji měl zkusit.
Napsat komentář
Ondřej Vašíček